De auteur, Joost Ramaer, heeft zich verdiept in Sander Hoeken, zijn vrienden, zijn ondernemingen en activiteiten. Soms denk je tijdens het lezen weleens, waar gaat het heen. Bijvoorbeeld bij een uitgebreide beschrijving van mensen als Eckart Wintzen (die in het boek als één van zijn leermeesters wordt omschreven), Arko van Brakel en zijn eigen moeder. Wanneer je doorleest, iets wat vanzelf gaat. Zo sprekend en beeldend is het boek geschreven, dan zie je welke impact deze mensen op Sander hebben gehad en nog steeds hebben. Sander en Joost willen met dit boek laten zien hoe hij gekomen is tot waar hij nu is. Laten we de status quo omschrijven als een volledig zelfsturende onderneming bij Infocaster.
De route naar zelfsturing
In de ontwikkeling van Hoeken, die centraal staat in het boek, is hij nogal eens andersdenkend. Dat bedoel ik positief. Ik ken hem ook van een aantal trajecten waar we hebben samengewerkt. Als iemand directies en Raden van Bestuur anders kon laten denken, dan was het Hoeken wel. Hoe vaak we niet als feedback kregen: ‘waarom hebben we daar zelf en ook niet eerder aan gedacht?'. Het antwoord is even simpel. Sander staat open voor ontwikkelingen en ziet die ook, combineert ze. Zo ook in een aantal voorbeelden, zelfs in zijn jongere jaren. Door de jaren heen, en zeker na een aantal jaren Infocaster, is het beeld ontstaan: ‘Vraag het aan Sander en hij weet het antwoord'. Vervolgens ging iedereen conform de handleiding van Hoeken aan het werk. Hij vond dat dat niet meer kan. De basis voor zelfsturing is zo in zijn hoofd ontstaan. Nu moet het ontspruiten.
De basis is gelegd en nu verder bouwen
Gaat het verder ontwikkelen dan vanzelf? Nee. In zijn drive om te groeien werkt Hoeken ook veel samen met vrienden waarmee hij al langere tijd bevriend is. In het boek geeft hij aan dat je soms ook van vrienden afscheid moet nemen. Als je dat goed doet dan komen deze uiteindelijk weer bij elkaar. Ieder de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen is daarbij belangrijk.
Dan verdiept hij zich in de wijsheden van Bob Townsend en zijn voorgangers en via Arko komt hij in gesprek met Ricardo Semler. Die laatste heeft zelfsturing in de praktijk gebracht. Dat bood perspectief. Hoeken ging aan de slag, door met een aantal (ex-)vrienden het fundament te leggen. Opvallend is dan om te zien dat ook een organisatie als de Belastingdienst vroeg ‘Maar hoe dan?' In de zelfsturende organisatie is een financieel fundament gelegd zodat iedereen inzicht heeft in alle financiële stromen en ook iedereen de beschikking heeft over een eigen budget. Dus ook een verdeling van inkomsten en uitgaven. Deze nieuwe opbouw van de geldstromen is ook voor die dienst nieuw.
In het boek geeft Joost een goede beschrijving van de wijze waarop de zelfsturing binnen Infocaster nu is opgezet, hoe de verschillende projectgroepen met elkaar samenwerken, hoe nieuwe mensen binnen de zelfsturende cultuur en organisatie worden opgevangen en hoe er verdere groei kan ontstaan. Joost beschrijft ook dat de mensen gelukkiger zijn en een programmeur niet meer de gehele dag alleen maar protocollen aan het schrijven is. De mensen helpen elkaar en zorgen ervoor dat de onderneming groeit.
Maar hoe dan?
Het is niet af. Het is nooit af. Maar het fundament werd gelegd. Met alle keren vallen en weer opstaan heeft Hoeken met de hulp van al zijn vrienden (ook de collega's binnen Infocaster beschouwen we als vrienden) de basis gelegd en werken zij verder aan de ontwikkeling van hun organisatie.
Maar hoe dan? is een must voor elke manager en ondernemer. Het zet je aan het denken en geeft je handvatten. Joost heeft een ‘eerlijk' relaas gegeven op basis van veel gesprekken. Hij biedt je de mogelijkheid om zijn verhaal te delen met je eigen mensen. Ik kan je aanraden om daar gebruik van te maken.
Over Ment Kuiper
Ment Kuiper is integrator en expert in marketing, communicatie en bedrijfsvoering voor Talent Academy Group. Daarnaast blijft Ment betrokken bij Schaal X, waar hij mee denkt en werkt aan marketing en communicatieprogramma's. Ment is ook Register Marketeer en auteur van diverse titels waaronder Marketingplan op 1 A4 en het jaarlijkse TrendDoc. Tenslotte coachen en begeleiden van professionals.