Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Coachkaarten - 'Erg leuk om te gebruiken'

Het voelt een beetje gek om nu in de Coronacrisis een set Coachkaarten te bespreken. De kans is groot dat er nu vooral op afstand gecoacht wordt en dat nieuwe coachaanvragen op een laag pitje staan.

Sippy van Akker | 25 maart 2020 | 3-4 minuten leestijd

Misschien is het daarmee wel juist een goed moment om de Coachkaarten van Espérance Blaauw te bespreken. Mogelijk is dit bij uitstek het moment om je als coach opnieuw te verdiepen in je vakliteratuur, de gereedschappen en de werkvormen die je erbij kan inzetten.

De ruim 70 coachkaarten bevatten volgens het doosje ‘foto's met prikkelende vragen die je helpen ontdekken waar je goed in bent en wat je echt belangrijk vindt.' De kaarten zijn bedoeld om in te zetten bij coachingstrajecten, workshops of bij brainstormsessies.

Het doosje bevat een kort boekje waarin een aantal werkvormen wordt beschreven, dat kan gaan over het verwoorden van talenten en ontwikkeldoelen, functionerings- en ontwikkelgesprekken, het trainen van coachingsvaardigheden, teamontwikkeling over de teamleden zelf of een specifiek onderwerp en ter afsluiting van een training. Ideeën te over en ik kan me goed voorstellen dat coaches en begeleiders met enige ervaring er nog veel meer bij kunnen verzinnen. Naast het boekje is er één coachkaart die de 'gouden regels' uitlegt en waarop de ijsbergmetafoor met zichtbare en onzichtbare eigenschappen wordt verbeeld.

De coachkaarten zelf zijn onderverdeeld in vijf verschillende groepen die onderling verschillen in aantal. Dit zijn de talentvraag, de reflectievraag, de toekomstvraag, de positieve vraag en de negatieve vraag. Dit staat op de achterkant van elke kaart vermeld.

Het doosje belooft prikkelende vragen op de kaarten. Deels zullen veel coaches het soort vragen herkennen. Bij de toekomstvragen horen bijvoorbeeld ‘Hoe zie je jezelf over 10 jaar?' en ‘Wanneer heb je je doel bereikt?' Lastig te beantwoorden vragen voor (denk ik) de meeste mensen. En eigenlijk geldt dat wel voor zo'n beetje alle vragen in dit pakketje coachkaarten. De meeste vragen zijn gemakkelijker gesteld dan beantwoord. Ze zetten je aan het denken en zijn in die zin zeker prikkelend.

Zomaar een paar vragen die je grijze massa aan het werk zetten uit deze set? Wat dacht je bijvoorbeeld van:

- Welke drie eigenschappen typeren jou? (Met een vriendelijk maar opvallend plaatje erbij)

- Welk ander beroep zou je een tijd willen uitvoeren?

- Wat stel je graag uit?

- Waar ben je niet goed in?

- Wat zou je doen als je onzichtbaar kon worden?

= Hoe eigenwijs ben je?

= Wanneer deed je voor het laatst iets voor het eerst?

- Hoe wil je dat mensen je herinneren?

Zelf vind ik deze vragen die ik hier heb aangehaald heel leuk. En lastig. En daarom leuk. En in het doosje met kaarten zitten nog heel veel andere vragen die eigenlijk voor iedereen nuttig zijn om aan zichzelf of iemand anders te stellen. Vragen die je waarden en je wensen verhelderen. Vragen die je helpen na te denken over welke kant je op wilt.

Kortom: volgens mij is deze set Coachkaarten erg leuk om te gebruiken, als loopbaancoach, maar ook in andere situaties waarin mensen worden begeleid in of naar een baan. Bijvoorbeeld als je stagiaires begeleidt vanuit het bedrijf of de opleiding, als leidinggevende die een ontwikkelgesprek eens anders wil insteken, enzovoort. Met deze kaarten, oprechte interesse en een open houding kom je vast een heel eind!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Over Sippy van Akker

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden