creativiteit

Zet je creativiteit aan

Dat iedereen creatief kan zijn, weten we inmiddels wel. Maar hoe pak je dat aan op je werk? En, als je een team aanstuurt, hoe help je anderen innovatief te zijn?

Themapagina
Samengesteld door Liza Schakel
Alice Dietrich via Unsplash

In gesprek over wat (niet) werkt

Interview
Psychologie
20 oktober 2022
Hans van der Klis
6-8 minuten leestijd
Inspiratie is niet iets wat je zomaar overkomt, het is geen van god gegeven ingeving, maakt hoogleraar psychologie Ap Dijksterhuis duidelijk in zijn nieuwe boek ‘Inspiratie’. ‘Inspiratie is voor iedereen, het is niet voorbehouden aan genieën. Het is er ook voor een ondernemer die een nieuwe groep klanten wil aanspreken, of een reclamemaker die een slogan bedenkt.’
interview
Strategisch management
25 februari 2020
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Het vermogen om te vernieuwen wordt niet zozeer bepaald door de cultuur, maar door de structuur van een organisatie, stelt Safi Bahcall in Loonshots. Bedrijven die dat niet beseffen creëren een vijandige omgeving voor de loonshot: een grenzeloos ambitieus plan met een kleine kans van slagen maar een hoge impact als het lukt.
Interview
Persoonlijke effectiviteit
6 februari 2023
Peter Spijker
8-11 minuten leestijd
Een op de zes Nederlanders heeft burn-out klachten en kampt met werkstress. Toch blijven ze doorwerken, slapen daardoor slecht en raken zichzelf steeds meer kwijt. In ‘Next Level You ‘ leert Roy Wenting je uit deze neerwaartse spiraal te stappen en je weer bewust te worden van je eigen lichaam. Zijn aanpak is zeer gestructureerd, overtuigend en inspirerend. 
interview
Verandermanagement
18 oktober 2024
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
We moeten leren, maar willen liever spelen. Toch? Goed nieuws voor de homo ludens: door samen te bouwen met Lego, kun je van alles ontwikkelen, begrijpen en leren. Agile consultants Sarah Derriks-de Wit en Frank Kobus beschrijven 99 praktische werkvormen in ‘De LEGO® SERIOUS PLAY® methode - voor Agile professionals’. ‘Door dingen tastbaar en visueel te maken, kun je makkelijker over abstracte begrippen praten.’
preview
Marketing
1 augustus 2025
Dries Henau
2-3 minuten leestijd
Merken beginnen steeds meer op elkaar te lijken, stellen Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde. In een wereld vol algoritmen en copy-paste-trends pleiten zij voor merken met karakter, lef en identiteit. In hun boek Fight the Average roepen ze op tot rebellie tegen de middelmaat. In hun preview leggen Henau en Vandenbogaerde uit waarom.
recensie
Marketing
30 juli 2025
Suzanne Peters
3-4 minuten leestijd
Hoe val je op als alles gemiddeld is? Daar geven Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde antwoord op in het boek Fight the average – Hoe maak je een merk dat er uitspringt? In haar recensie gaat Suzanne Peters dieper in op de inhoud van het boek.
interview
Mens en maatschappij
25 juli 2025
Erwin Wijman
4-6 minuten leestijd
Een stuk of twintig praktische idealisten besloten samen een boek te schrijven over hoe je met kleine keuzes een groot verschil kunt maken voor een betere wereld. Door te stemmen met je portemonnee dus. Elk bankbiljet is ook een stembiljet, je pinpas een stempas. Als lezer denkt u nu misschien: alles goed en wel, maar wie zijn die auteurs dan? We stellen ze hier aan u voor, met steeds dezelfde drie vragen naar waarom, wat, en wie.
recensie
Algemeen management
23 juli 2025
Rudy Kor
3-5 minuten leestijd
Hoe breng je meer focus, effect en betekenis in je werk – zonder te verzanden in plannenmakerij of stress? In ‘Alle ballen op impact’ biedt Rini van Solingen een agile geïnspireerde aanpak met negen praktische impactversnellers. Rudy Kor las het boek en deelt in zijn recensie wat hem opviel. 

Creatief op kantoor

Interview
Persoonlijke effectiviteit
1 augustus 2022
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
‘Aankloten’ van Frans van Leeuwen stootte rond Vaderdag door naar de eerste plaats in de Managementboek Top 100. Het is een zelfhulpboek voor mannen, dat geen zelfhulpboek wil zijn. ‘In de winter ga ik wel eens een middag in een warm bad zitten. In een corporate omgeving zal daar niet heel enthousiast op gereageerd worden.’
recensie
Coaching en trainen
23 november 2022
Roy van den Anker
3-4 minuten leestijd
Schaamteloze nieuwsgierigheid als grondhouding. Volgens Danae Bodewes is het dé sleutel tot meer bevlogenheid en zelfleiderschap. Nieuwsgierigheid bestaat namelijk bij de gratie van willen ontdekken en leren, en is daarmee per definitie een intrinsieke drijfveer. Bovendien overschrijdt nieuwsgierigheid de kaders van ‘hoe we het altijd al doen’ en schept de ruimte om dingen op een andere manier te zien en ervaren.
interview
Verandermanagement
11 december 2023
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Amy Edmondson dankt haar pioniersrol op het gebied van psychologische veiligheid aan een ‘intelligente mislukking’. In ‘Goed Fout’ vertelt de Amerikaanse hoogleraar leiderschap en management hoe we allemaal kunnen leren van onze slimme fouten. ‘Zelfs een rampzalig verlopen blind date levert een schat aan informatie op.’
Interview
Personeelsmanagement
19 juli 2024
Peter Spijker
6-8 minuten leestijd
In ‘Het is hier net een kleuterklas’ daagt Sayma Kuipers je uit om de eigenschappen te gebruiken die je als vier- en vijfjarige had. Ze heeft het over ‘spelen in je werk’, nieuwsgierig zijn en openstaan voor mensen die anders denken. Dan ben je een volwassen kleuter en die hebben we hard nodig in de wereld.

Aan de slag

1
André van Straten

De creatieve revolutie

Maak van creativiteit jouw superkracht. Of je nu accountant, ambtenaar, advocaat, docent of zorgprofessional bent: bedenk, verzin, verbind, los op, vermaak jezelf of een ander en je zal jezelf onderscheiden in deze digitale tijd!
€ 23,50
2
Rozemarijn Dols

80 werkvormen voor creatieve sessies

Soms zijn er situaties, bijeenkomsten of beslissingen waarbij je met logisch denken niet verder komt. Dan kun je maar beter het rationele denken even laten voor wat het is en de grenzen opzoeken door zoveel mogelijk out-of-the-box te denken.
€ 34,99
3
Janine van Iperen

Kunstwerkt - Succesvol innoveren met de kunstenaarsmindset

Dit boek leert je te denken met een kunstenaarsmindset. Je ontwikkelt je waarnemingsvermogen, verbeeldingskracht, bezieling, exploratie en bewustzijn.
€ 25,50
4
Koen de Vos

Brainstormen

Dit volledige en state-of-the-art handboek helpt de lezer om effectiever te brainstormen en creatiever te denken.
€ 29,50
5
Dan Roam

Het uitgevouwen servet

In 'Het uitgevouwen servet', bomvol illustraties en oefeningen, beschrijft Roam in detail hoe u 'Op de achterkant van een servet' in praktijk brengt.
€ 42,50
6
Barbara Tammes

Magic click

Elke kleur staat voor een manier van denken en door te wisselen van kleur, en dus van perspectief, maak je complexe zaken overzichtelijk, en kom je makkelijker tot leuke en creatieve oplossingen.
€ 17,50
7
Edward de Bono

Zes denkhoeden

Dr. Edward de Bono wordt beschouwd als een internationale autoriteit op het gebied van conceptueel denken. In deze everseller verheldert hij op een originele manier alle ingewikkelde besluitvormingsprocessen. Door vanuit zes verschillende invalshoeken naar een probleem te kijken, komt u sneller tot een duidelijke oplossing.
€ 22,99
8
Julia Cameron

The Artist’s Way

The Artist’s Way is het belangrijkste boek over creativiteit. Miljoenen mensen hebben deze wereldwijde bestseller bestempeld als een onmisbare gids om een creatief leven te leiden.
€ 24,99
9
Esther van der Storm

Creativiteit komt niet uit een boekje

Creativiteit komt niet uit een boekje. En tóch is er dit boek: over creatief denken en hoe je dit kunt toepassen. Want creativiteit kun je trainen. Als je er beter in wordt, zie je makkelijker oplossingen – in je werk en privéleven.
€ 29,95
10
Stefaan Vandist

Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken

Hoe creëer je een verbindend toekomstverhaal voor je organisatie? In een tijdperk van groeiend bewustzijn voor biodiversiteit, klimaat en nieuwe richtlijnen als ESG, transformeert duurzaamheid onze maatschappij.
€ 34,99
1
Cal Newport

Slow productivity - de kunst van presteren zonder burn-out

Het lijkt soms wel of we allemaal een wedstrijd doen in wie het het drukste heeft. Terwijl er een manier bestaat om zowel betekenisvol werk te doen als een evenwichtig leven te leiden.
€ 17,50
2
Gitte Briffa

Woedekracht

De stevige handvatten van Woedekracht helpen je om met trots ruimte in te gaan nemen en je helder en krachtig te uiten. Je leert je verlangens en behoeften duidelijk te onderscheiden van die van anderen en je unieke kleuren met verve te omarmen.
€ 28,99
3
Cedric Dumont

Defy Gravity

Als je je dromen wilt waarmaken, moet je comfortzone verlaten. Dat lijkt lastig, maar de winst is groot: eindelijk proef je van échte voldoening.
€ 34,99
4
Ernst-Jan Pfauth

Dagelijkse rituelen

'Dagelijkse rituelen' is een verzameling van routines, gewoonten en obsessies van bekende creatieven, ondernemers en makers die onmisbaar bleken in het scheppingsproces van hun meesterwerken.
€ 24,50

Innovatie aanwakkeren

Interview
Strategisch management
11 september 2024
Peter Spijker
7-9 minuten leestijd
In ‘Provotyping’ legt Stefaan Vandist uit hoe je als organisatie een verbindend en aantrekkelijk toekomstbeeld construeert. Mensen moeten dit beeld echt kunnen ervaren. Vertaal het daarom naar een zichtbaar en tastbaar ‘provocerend prototype’. Dat doe je door het bestaande zachtjes geweld aan te doen en wat verwondering aan de beleving toe te voegen.
Interview
Verandermanagement
26 juli 2024
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Bestaande bedrijven hebben vaak alles al in huis om succesvol te kunnen innoveren, schrijft innovatie-expert Matthijs Bos in ‘Innovatiefeest’. Waar het meestal nog aan schort is de organisatie. ‘Rauwe kip bewaar je ook niet op dezelfde plaats als de groente.’
interview
Algemeen management
7 maart 2020
Peter Spijker
4-6 minuten leestijd
Veel bedrijven die op het moment een hoofdrol vervullen in de huidige netwerkeconomie en vooroplopen in verandering zijn in de laatste decennia opgericht.
interview
Algemeen management
6 maart 2024
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Volgens psycholoog Daniel Goleman kunnen niet alleen individuen, maar ook organisaties over emotionele intelligentie beschikken. In zijn nieuwe boek ‘Optimaal’ onderzoekt hij de relatie tussen optimaal voelen en optimaal werken. ‘Het effect van IQ neemt af naarmate je carrière groeit.’

Verdiepend

1
Marieke Pijler

Onvergelijkbaar

Jouw bedrijf is tot iets in staat wat geen enkel ander bedrijf kan. En zodra je dat haast oneerlijke voordeel kunt grijpen, opent het de deur naar ongekende groeikansen.
€ 39,-
2
Eelko Huizingh

Innovatiemanagement, met MyLab NL toegangscode

Innovatiemanagement toont dat innoveren niet altijd eenvoudig is, maar wel voor elke organisatie noodzakelijk én mogelijk is. Dit boek beschrijft hoe je innoveert, hoe je innovatie stimuleert en hoe je succesvolle vernieuwing realiseert.
€ 44,95
3
H.C. Theisens

Lean Six Sigma green belt

Dit boek vormt een goede basis voor diegenen die zich willen verdiepen in de Lean Six Sigma aanpak en technieken.
€ 68,96
4
Alexander Osterwalder

Het onoverwinnelijke bedrijf

Het onoverwinnelijke bedrijf is het nieuwste boek van Alex Osterwalder en Yves Pigneur, auteurs van de internationale bestseller Business Model Generatie dat de manier waarop bedrijven nieuwe producten creëren wereldwijd veranderde.
€ 49,95
5
Safi Bahcall

Loonshots: Grenzeloos ambitieuze plannen

Nog voor 'Loonshots' verscheen werd het al door The Washington Post, Business Insider en Adam Grant bestempeld als belangrijkste managementboek van 2019.
€ 25,-
6
Erik Peekel

Het evenement dat niemand wil missen

Met een goed evenement kun je nieuwe klanten aantrekken, je zichtbaarheid in de markt vergroten en collega’s betrekken bij de nieuwe strategie.
€ 22,50
7
Simon Sinek

Vind je waarom

Deze heldere gids begint met de zoektocht naar je persoonlijke Waarom en helpt je vervolgens het Waarom van je organisatie te vinden.
€ 22,99
8
Ber Damen

De Hollandse School van Veranderen

Aan de hand van zeven wetten van transitie krijgt de lezer inzicht in veranderlijkheid en veranderbaarheid, in nut en noodzaak van leiderschap, zingeving en communicatie.
€ 32,16
€ 24,95
9
Gijs van Wulfen

Het innovatiedoolhof

<b>Managementboek van het Jaar 2017</b> Met dit boek zet je de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde. Zo maak je zelf innovatie simpeler.
€ 39,99

    Personen

      Trefwoorden