
Lees verder
Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden.
Meer over de auteursVaak wordt aangenomen dat de meest succesvolle ondernemingen zijn ontstaan door de activiteiten van een gedreven en charismatische leider, die een fantastisch productidee had en op basis daarvan een succesvolle onderneming bouwde. Uit een uitgebreid onderzoek naar de volledige levensgeschiedenis van ondernemingen die echt aan de top staan in hun bedrijfstak, blijkt echter dat deze twee factoren - een geweldig product en een charismatisch leider - naar het rijk der fabelen kunnen worden verwezen.
Het blijkt dan ook dat de visionaire ondernemingen zijn opgericht door mensen die in plaats van steeds de tijd te vertellen, een klok bouwden, die de tijd zou blijven aangeven als zij er niet meer zouden zijn. Zij richtten zich op de organisatie zelf, in plaats van de producten. Uit het onderzoek dat is verricht door Collins en Parras komt naar voren dat ondernemingen die zich richten op de organisatie zelf, vele malen succesvoller zijn. Hun boek bevat lessen voor ondernemingen die rotsen in de branding willen zijn.