Marijn Mulders heeft een achtergrond in de IT en veel expertise op het gebied van verandermanagement en de besluitvorming bij ondernemers in relatie tot bedrijfsmodellen.
Meer over Marijn MuldersThe Art of Business Modelling
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789001297824Samenvatting
Hoe ontwikkel je een nieuw bedrijf? Maak kennis met de wereld van business modelling: van start-up, grow-up, scale-up naar step-up en continuïteit! The Art of Business Modelling gidst je, aan de hand van vier verschillende canvassen, door de vier fasen die beginnende ondernemers doorlopen.
Voor elke fase zijn in de loop der jaren prachtige hulpmiddelen ontwikkeld, die zonder onderscheid toepasbaar en gemakkelijk in gebruik zijn. Maar het echte werk begint pas op het moment dat je een canvas ingevuld hebt. Hoe kun je nu met behulp van zo’n canvas je onderneming verder uitbouwen?
The Art of Business Modelling helpt je bij de ontwikkeling van je startende bedrijf. In fase 1 gebruik je de Lean Canvas, om jouw markt te ontdekken. In de tweede fase stap je van de Lean Canvas over naar de BMG Canvas, waarmee je het businessmodel van je onderneming opzet en leert hoe je het kunt verbeteren. Vervolgens gebruik je in de derde fase de Scale-up Canvas, om te onderzoeken hoe je je bedrijf kunt opschalen, welke bottlenecks je tegen kunt komen en hoe je die oplost. In de laatste fase ga je je bedrijf bestendigen en onderzoek je de wereld van investeerders en financiering.
Je kunt in elk onderdeel van het boek instappen, al naar gelang de fase waarin jouw onderneming zich bevindt. Zie dit boek als brug tussen de verschillende canvassen en je bereikt het punt waar je naartoe wilt.
- Helpt je bij de ontwikkeling van je startende bedrijf;
- incl. toepassing canvassen voor alle ontwikkelingsfasen van jouw bedrijf;
- flexibel, duurzaam en zeer doelgericht.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
De vier stappen in één oogopslag
Stap 1 Start-up
1 Stuurwielmodel
Klantwaarde leveren, het uitgangspunt van het stuurwielmodel
Idee
Markt
Financiën
Team
Competentiemodel
Besluitvorming
Kortom
2 Onderzoek
Vraagstelling
Onderzoeksvragen
Onderzoeksverantwoording
Kortom
3 Lean Start-up
De Lean Start-up methode
Vijf principes
Visie als startpunt
Lean Canvas
Customer Development
Klantsegmenten en toegevoegde waarde koppelen
Value Proposition Designer
Prioriteiten: waar te beginnen
Nu zelf starten
Kortom
4 Leren van klanten
Hypothesen
Experiment Board
Minimum Viable Product
Voortgang meten
Acties in de sales funnel
Go Lean
Kortom
Stap 2 Grow-up
5 Business Model
Business Model Canvas
Klantsegmenten
Waardepropositie
Relaties mat Lean Canvas
Relatie met omgevingsfactoren
Marktonderzoek
Market-Fit Interview
Persona’s maken
Customer journey
Businessmodel prototyping
Businessmodel implementatie
Stakeholderanalyse
Oplossingsplan
Invoering
Kortom
Stap 3 Scale-up
6 Groeien
Tractie
Scale-up Canvas
Drie bouwstenen
Vraagvoorspelling/Prognose/Forecast
Berekeningsmethoden
Ontwikkeling aantallen klanten
Genereren van klanten
Voortgang volgen
Kortom
Stap 4 Step-up
7 Investeren en financieren
Investeringsaanvraag
Financieringsvoorstel
Kortom
8 Business model story
Implementatie
Rapporteren
Opbouw rapportage
Schrijven van de hoofdstukken van de onderzoeksfase
9 Storytelling
Businesspropositie als verhaal
Businessmodel story
Kortom
Canvassen om in te vullen
Literatuur
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan