Engels in het basisonderwijs
(Meer dan de) kennisbasis vakdidactiek
Paperback Nederlands 2022 3e druk 9789001299293Samenvatting
- Compleet overzicht van Engels in het basisonderwijs, incl. aandacht voor vvto en primary CLIL;
- direct toepasbare werkvormen;
- ook verkrijgbaar als volledig digitale cursus in studiemeister.
Engels in het basisonderwijs biedt (toekomstige) leraren in het basisonderwijs een overzicht van de vaardigheden en kennis om het vak Engels op een goede en verantwoorde manier te geven. In tien hoofdstukken komen verschillende aspecten van het vak Engels in het basisonderwijs aan de orde. Aan de hand van actuele theorie over het leren van (vreemde) talen worden diverse didactische principes behandeld voor groep 1 tot en met 8. Vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto) en primary Content and Language Integrated Learning (CLIL) komen uitgebreid aan bod in twee aparte hoofdstukken. Ook is er een hoofdstuk gewijd aan differentiatie in een flexibel programma Engels. Engels in het basisonderwijs bevat talrijke uitgewerkte werkvormen en activiteiten die direct zijn toe te passen in de Engelse les.
In deze herziene, derde editie is de tekst aangepast aan nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Bovendien bestaat deze editie uit meerdere componenten: ten eerste een papieren boek met de zeer uitgebreide website (met samenvattingen in Nederlands en Engels, toetsvragen en extra info en artikelen per hoofdstuk) en daarnaast een online cursus binnen studiemeister. Ieder hoofdstuk is voorzien van een video en een presentatie om online studeren gemakkelijker te maken. Zo kun je kiezen of je het boek op papier wilt of online gebruiken.
Doelgroep
Engels in het basisonderwijs is zowel in de propedeuse als in de hoofdfase van de pabo en de lerarenopleiding Engels te gebruiken. Behalve als studieboek voor aanstaande leraren, is het boek ook bedoeld als naslagwerk voor doorgewinterde leerkrachten.
Digitaal
De ondersteunende online omgeving bij het boek biedt studenten oefentoetsen, samenvattingen (zowel in het Nederlands als in het Engels), extra achtergrondinformatie en kennisclips.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 Introductie Engels in het basisonderwijs 13
1.1 Rol van ‘Europa’ in het talenonderwijs 14
1.2 Stand van zaken van Engels in het basisonderwijs 21
1.3 Inleiding op de communicatieve aanpak 27
1.4 Buitenschoolse voorkennis 29
1.5 What’s new? 31
1.6 Vragen over vroeg vreemdetalenonderwijs 38
1.7 Introductie van Primary CLIL 45
2 Taalverwerving 51
2.1 Uitleg van begrippen 52
2.2 Verwerven van de moedertaal 55
2.3 Taalleervermogen en taalproblemen 59
2.4 Meertaligheid 64
2.5 Leren van een tweede of vreemde taal 68
2.6 Schijf van vijf voor het vreemdetalenonderwijs 74
3 Het vierfasenmodel 85
3.1 Doel en werkwijze van het vierfasenmodel 86
3.2 Fase 1: introductiefase 89
3.3 Fase 2: inputfase 98
3.4 Communicatieve methode 105
3.5 Fase 3: oefenfase 108
3.6 Fase 4: transferfase 117
4 Meer taaldidactiek 127
4.1 Invloeden op taaldidactiek 128
4.2 Verschillende opvattingen over vreemdetaaldidactiek 129
4.3 Overzicht taaldidactieken 145
4.4 De beste taaldidactiek 145
5 Vroeg vreemdetalenonderwijs 151
5.1 Didactiek voor vroeg vreemdetalenonderwijs 152
5.2 Componenten en fasen 153
5.3 Pedagogische en didactische basisvoorwaarden 163
5.4 Rol van de leraar 166
5.5 Leerlijn 169
5.6 Activerende speelse werkvormen 175
5.7 Kiezen van lesmateriaal 184
6 Primary CLIL 191
6.1 Didactiek van primary CLIL 192
6.2 Communication 195
6.3 Voorbereiden van een lessenserie 202
6.4 Lesplanning 212
6.5 Voorbeeld van CLIL-lessen natuuronderwijs 214
6.6 CLIL-len in alle jaargroepen 219
6.7 Onderzoek naar primary CLIL 222
7 Doelstellingen 227
7.1 Ontwikkeling van het Europees Referentiekader 228
7.2 Kerndoelen voor Engels in het basisonderwijs 240
7.3 Werken met de kerndoelen in de praktijk 243
7.4 Eibo-thema’s 244
7.5 Engels in samenhang met andere vakken 246
7.6 Einddoelen voor Eibo 250
8 Doorlopende leerlijnen 253
8.1 Scenario’s voor Engels 254
8.2 Doorlopende leerlijnen 264
8.3 Doorlopende leerlijn naar het voortgezet onderwijs 269
8.4 Individuele leerlijn 274
8.5 Taalbeleid versus talenbeleid op de school 278
9 Toetsing, evaluatie en reflectie 285
9.1 Doelen en vormen van toetsen 286
9.2 Summatieve toetsen 290
9.3 Leestoetsen 296
9.4 Formatieve toetsen 298
9.5 Eindtoetsen 301
9.6 Toetsing en evaluatie in het vroeg vreemdetalenonderwijs 308
10 Flexibel Engels 315
10.1 Voorkennis van leerlingen 316
10.2 Differentiëren op niveau 317
10.3 Taalspellen 329
10.4 Liedjes, rijmpjes, tongue twisters en chants 337
10.5 Engelse boeken 342
10.6 Handpoppen 350
10.7 Digitale middelen 352
10.8 Websites met lesmateriaal 356
Literatuur 360
Illustratieverantwoording 367
Register 369
Over de auteurs 375
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan