
Lees verder
Dr. Karel Jan Alsem (Leeuwarden 1957) is lector Marketing bij de Marketing School van de Hanzehogeschool Groningen en universitair docent Merkmanagement en Communicatie aan de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG).
Meer over de auteursBeste Marketingstudieboek 2016 (PIM)
'Merkpositionering' is een gerichte en beknopte handleiding over het positioneren van merken. Het bevat de meest recente wetenschappelijke inzichten over positionering en differentiatie en slaat een brug tussen marketing en communicatie. Daarbij wordt er veel aandacht geschonken aan de emotionele kant van merken alsmede aan dieperliggende ‘waarden’. Na het lezen ervan is een student werkelijk in staat een positionering van een merk kritisch te beoordelen en ook om zelf een scherpe positionering te ontwikkelen.
Waarom kiezen voor 'Merkpositionering'?
-het enige studieboek dat volledig en uitsluitend gewijd is aan merkpositionering;
-uitstekende balans tussen theorie en praktijk;
-veel extra online materiaal voor student én docent.
Voor ieder bedrijf en iedere organisatie geldt dat een goede, onderscheidende merkpositie de basis vormt voor alle verdere marketingbeslissingen. In die zin is merkpositionering de brug tussen marketing enerzijds en communicatie anderzijds. Desondanks wordt er aan dit onderwerp in veel marketing- als communicatieboeken relatief weinig aandacht geschonken. Merkpositionering brengt daar verandering in.
Dit boek focust zich volledig op dit binnen de marketingstrategie zo belangrijke onderwerp. Het bevat de meest recente theorie over merkpositionering. Zo is er volop aandacht voor het gedachtegoed van Byron Sharp en ook het Value Compass komt uitgebreid aan de orde. Daarnaast schetst het de relaties die er zijn tussen merkpositionering en onderwerpen als merknaam, merkarchitectuur, communicatie en personeel.
Behalve theorie, bevat 'Merkpositionering' bovendien een aanpak om tot de positionering van een merk te komen. Dit maakt het een zeer relevant handboek voor studenten van hbo-opleidingen in de richtingen marketing en communicatie en studenten van opleidingen als Media- en Entertainmentmanagement en Vrijetijdsmanagement. Het kan uitstekend naast of na andere marketing- en communicatieliteratuur worden gebruikt.
Op de bijbehorende website staan voor studenten toetsvragen en weblinks. Docenten vinden er PowerPointpresentaties en cases.
Beste Marketingstudieboek 2016 (Platform Innovatie en Marketing)
Uit het juryrapport: “Voor de tweede keer in de historie reiken we als PIM een prijs uit voor het beste Marketingstudieboek 2016. (…) Innovatie bij marketingstudieboeken is vaak ondermaats en de prijs wordt ook niet ieder jaar uitgereikt. Dit jaar zat er een uitstekend boek bij dat de prijs verdient. ‘Merkpositionering’ is een compact maar doorwrocht werk waarbij veel recente wetenschappelijk inzichten over positioneren van merken worden behandeld. Het is een praktisch en handzaam boek dat studenten goed kan helpen bij het analyseren en ook herpositioneren van merken binnen de marketingstrategie."
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books