Moresprudentie incl. lic.
Ethiek en beroepscode in het sociaal werk
Paperback Nederlands 2019 2e druk 9789006183719Samenvatting
'Moresprudentie. Ethiek en beroepscode in het sociaal werk 2e druk' is de geheel geactualiseerde tweede druk van boek "Moresprudentie', een boek van Jaap Buitink, Jan Ebskamp en Richard Groothoff (2019).
Moresprudentie – als handboek voor opleiding en praktijk - is het meest complete boek op het gebied van beroepsethiek in het sociaal domein.
Het omgaan met morele vragen in het sociaal werk is niet gemakkelijk en vraagt om moresprudentie. Een cliënte die bijvoorbeeld vertelt dat haar partner fraudeert met een uitkering of de politie die vraagt naar de verblijfplaats van een zeventienjarig meisje dat is uitgehuwelijkt.
Het boek Moresprudentie leert lezers – student, docent, professional, leidinggevende, opdrachtgever of andere belangstellenden – morele keuzes te herkennen en analyserend praktische dilemma's op te lossen. Dilemma's bij het werken met cliënten tot en met dilemma's bij het werken met opdrachtgevers. Met veel casussen en voorbeelden.
De geheel geactualiseerde tweede druk van het boek biedt bijna 100 pagina's meer uitleg, informatie en actuele ontwikkelingen. Zoals de vernieuwingen in het onderwijs, werkveld (o.a. beroepsvereniging), beroepsregister, tuchtrecht en de beroepscodes. Het boek bevat ook een nieuw "Stappenplan' voor morele dilemma's en een uniek schematisch overzicht van het beroep sociaal werker.
Het boek bevat twee delen. Deel A schetst het conceptuele kader en de praktische vaardigheden die de sociaal werker nodig heeft om zijn werk op morele aspecten te kunnen analyseren en te beoordelen. Deel B leert de sociaal werker hoe hij bij concrete dilemma's in het werken met cliënten, in samenwerking met andere hulpverleners en in de verhouding tot de opdrachtgever kan handelen.
Moresprudentie is bij uitstek geschikt als handboek voor de lessen beroepsethiek binnen de opleidingen voor sociaal werk / social work. Studenten maken zich de theorie eigen waarmee zij morele vragen en dilemma's leren analyseren en beoordelen. Het boek en de website www.moresprudentie.nl bieden diverse leeropdrachten.
Moresprudentie is inmiddels ook een standaard- en naslagwerk voor sociaal werkers in de praktijk. Met name door het praktisch leren hanteren van de beroepscode. De beroepscodes voor respectievelijk de maatschappelijk werker, sociaalagogisch werker, jeugd- en gezinsprofessional en sociaal werker (werkveld Welzijn & Maatschappelijke Dienstverlening) worden uitvoerig behandeld.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding X
Leeswijzer XV
Belangrijke begrippen vooraf XIX
DEEL A THEORETISCH KADER WAARBINNEN MORESPRUDENTIE ONTSTAAT 1
Inleiding bij deel A 2
1 Herkennen van morele keuzes 5
1.1 Drie perspectieven: normatieve, cognitieve en subjectieve aspecten in het werk 6
1.2 Drie soorten vergissingen: emotivisme, naturalisme en moralisme 17
1.3 Een moreel relevante situatie 18
1.4 Moreel relevante dilemma’s, problemen en kwesties 33
1.5 Ontsnappingsstrategieën als bedreiging van het moreel bewustzijn 37
Opdrachten 39
2 Vier normatieve theorieën 41
2.1 Analyse van casus Da Cunha 43
2.2 Formulering moreel dilemma 45
2.3 Gevolgenethiek: utilisme 46
2.4 Plichtethiek 53
2.5 Deugdethiek 65
2.6 Zorgethiek 72
Opdrachten 83
3 Ontwikkelen van moresprudentie 85
3.1 Beroepsmatig helpen 86
3.2 Dialoogethiek 95
3.3 Institutionalisering van dialoogethiek 99
3.4 Dialoogethiek en de overgang van charitas naar sociaal werk 106
3.5 Dialoogethiek in de praktijk van het sociaal werk 112
3.6 Morele kwesties in het sociaal werk vanuit oogpunt van dialoogethiek 123
Opdrachten 131
4 Moresprudentie in de praktijk 133
4.1 Ethische gesprekken: voorwaarden en valkuilen 134
4.2 Probleemgeoriënteerde gespreksmethoden 137
4.3 Houdingsgerichte gespreksmethoden 150
Opdrachten 161
Schema Beroep Sociaal Werker 164
DEEL B DE BEROEPSPRAKTIJK GEZIEN VANUIT DE BEROEPSCODES 169
Inleiding bij deel B 170
5 Centrale waarde, deskundigheid en beroepshouding 177
5.1 Menselijke waardigheid als centrale waarde 178
5.2 De cliënt tot zijn recht laten komen 181
5.3 De cliënt in wisselwerking met zijn omgeving 181
5.4 De cliënt aanspreken op eigen verantwoordelijkheid 183
5.5 Autonomie bij kinderen en jongeren 191
5.6 Deskundigheid en vakbekwaamheid 195
5.7 Gelijke bereidheid 198
5.8 Vertrouwen in het beroep bevorderen 202
Opdrachten 204
6 Relatie tussen sociaal werker en cliënt 207
6.1 Informatie aan de cliënt vragen en geven 209
6.2 Overeenstemming over plan van aanpak 211
6.3 Gebruik en misbruik van dwang en machtsmiddelen 215
6.4 Omgaan met agressie van cliënten 220
6.5 Vertrouwelijkheid, privacy en zwijgplicht 224
6.6 Omgaan met dossiers 234
6.7 Beëindigen relatie met cliënt 240
Opdrachten 241
7 Samenwerking in hulp- en dienstverlening 243
7.1 Cliëntgericht samenwerken 244
7.2 Beroepsuitoefening, vertrouwelijkheid en samenwerking 258
Opdrachten 265
8 Verhouding tot de organisatie/opdrachtgever 267
8.1 Werken in een organisatie 269
8.2 Verantwoording aan de werkgever 283
Opdrachten 287
9 Verhouding tot beroep en beroepsgenoten 289
9.1 Beroepsgerichte samenwerking 290
9.2 Schending van vertrouwen in het beroep 304
9.3 Medewerking aan professionalisering 315
Opdrachten 319
10 Relatie met de samenleving 321
10.1 Veranderende rol van sociaal werk 322
10.2 Taken in en in relatie tot de samenleving 333
10.3 Correcte beeldvorming van het beroep 344
10.4 Belang van de cliënt 345
Opdrachten 347
Literatuur 349
Index 357
Over de auteurs en andere betrokkenen 363
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan