Tobias Cohen Jehoram is advocaat bij De Brauw Blackstone Westbroek te Amsterdam. Hij heeft zich gespecialiseerd in intellectuele eigendom.
Meer over de auteursMerkenrecht
Industriële eigendom deel 2
Gebonden Nederlands 2008 1e druk 9789013053067Samenvatting
Dit tweede deel in een driedelige serie over de Industriële eigendom, is een voortzetting van het hoofdstuk Merkenrecht in Van Nieuwenhoven Helbachs bewerking van Dorhout Mees' Nederlands Handels- en Faillissementsrecht II, Industriële Eigendom en Mededingingsrecht.
Dit deel is geheel gewijd aan het merkenrecht. EU-harmonisering en de invoering van het Gemeenschapsmerk hebben dit rechtsgebied sterk doen uitdijen en hebben ook ertoe genoopt de stof nagenoeg geheel te herschrijven aan de hand van een nieuwe opzet. De behandeling is voorts uitgebreid: naast rechtspraak van de 'hoogste' rechters, HvJEG, BenGH en HR, zijn in afwijking van de vorige druk casuïstiek uit de 'lagere' rechtspraak en verwijzingen naar vakliteratuur in ruime mate meegenomen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Constant van Nispen
Over J.L.R.A. Huydecoper
Inhoudsopgave
Afkortingen
1. Inleiding
2. Algemeen
3. Wettelijke basis Benelux-merkrechten en Antilliaanse merkrechten
4. Wetgevende en uitvoerende instanties
5. Het merk; wezen en vereisten
6. Ontoelaatbare merken
7. Verkrijging van het merkrecht
8. Inhoud van het merkrecht
9. Beperkingen op het merkrecht
10. Rechtsvorderingen
11. Andere vormen van handhaving van merkrechten
12. Verlies van merkrechten
13. Collectieve merken
14. het Gemeenschapsmerk
15. Procedurele aspecten van civielrechtelijke handhaving
16. Het merk als vermogensrecht
17. Merk en handelsnaam
18. Merk en geografische herkomstaanduiding
19. Merk en auteursrecht
20. Mededingingsrecht en vrij verkeer van goederen en diensten
21. Merkenrecht en productaansprakelijkheid
Trefwoordenregister
Rechtspraakregister
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan