Feike van Gorkum is sociaal-psycholoog en studeerde af in organisatieverandering. Hij is zelfstandig supervisor en leersupervisor en werkt in het post-hbo-onderwijs bij Windesheim in Zwolle.
Meer over Feike van GorkumDynamisch begeleiden
In supervisie en coaching
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789024417933Samenvatting
De auteur wil met 'Dynamisch begeleiden' een bijdrage leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling binnen supervisie. Hij gaat in op weerstand en wrijving in de begeleiding en laat zien hoe het mogelijk is om slechte patronen te doorbreken. Ook behandelt de auteur de transparantie van de begeleider en toont hij aan dat de begeleider door transparant te zijn heel dicht bij zichzelf en de lerende kan blijven. Dit is een boek voor professionals die zich verder willen kwalificeren, zoals supervisoren en coaches.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Thema I
Parallelprocessen in supervisie
1. Inleiding
2. Onderliggende dynamiek van parallelprocessen
2.1. Toegestane en niet toegestane delen
2.2. De relatie tussen het toegestane en het niet toegestane deel
2.3. Relationele houding en onderliggende boodschap
2.4. Relationele patronen in relaties
2.4.1. Roltoewijzing
2.4.2. Projectieve identificatie
3. Parallelprocessen
3.1. Patronen in supervisie
3.2. Patronen en parallelprocessen
3.3. Soorten en vormen van parallelprocessen
3.4. Werken met parallelprocessen
3.4.1. Hantering van relationele patronen in supervisie
3.4.1.1. De techniek van de volledige boodschap
3.4.2. Een ander perspectief op weerstand
3.4.3. Werken met het parallelproces
Thema II
Een psychodynamische visie op het begeleiden van ervaringsleren
1. Inleiding
2. Posities in het begeleide ervaringsleren
3. Deelnemersperspectief en toeschouwersperspectief
4. Gevolgen van de tegengestelde perspectieven voor het begeleide ervaringsleren
4.1. Kijk op het leermateriaal en de gevolgen voor de verhoudingen
4.2. Kijk op het leren en de gevolgen voor de verhoudingen
4.3. Kijk op het begeleiden en de gevolgen voor de verhoudingen
5. Onderliggende psychodynamiek van de lerende en de begeleider
6. Psychodynamiek van de lerende bij ervaringsleren
7. Psychodynamiek bij de begeleider van het ervaringsleren
8. Het overzicht
9. Het totale dynamische veld van het begeleide ervaringsleren
10. De psychische arbeid van de lerende en de ondersteuning van de begeleider
11. Wat vraagt dit alles van de begeleider
12. De psychodynamische visie op begeleiden: een extra dimensie
13. De gevolgen van deze extra dimensie voor het begeleiden van ervaringsleren
14. Tot besluit
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan