Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Dynamisch begeleiden

In supervisie en coaching

Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789024417933
Verkooppositie 4753Hoogste positie: 692
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

De auteur wil met 'Dynamisch begeleiden' een bijdrage leveren aan de kwalitatieve ontwikkeling binnen supervisie. Hij gaat in op weerstand en wrijving in de begeleiding en laat zien hoe het mogelijk is om slechte patronen te doorbreken. Ook behandelt de auteur de transparantie van de begeleider en toont hij aan dat de begeleider door transparant te zijn heel dicht bij zichzelf en de lerende kan blijven. Dit is een boek voor professionals die zich verder willen kwalificeren, zoals supervisoren en coaches.

Specificaties

ISBN13:9789024417933
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:124
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:26-10-2007
Hoofdrubriek:Coaching en trainen
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Feike van Gorkum

Feike van Gorkum is sociaal-psycholoog en studeerde af in organisatieverandering. Hij is zelfstandig supervisor en leersupervisor en werkt in het post-hbo-onderwijs bij Windesheim in Zwolle.

Andere boeken door Feike van Gorkum

Inhoudsopgave

Inleiding

Thema I
Parallelprocessen in supervisie

1. Inleiding
2. Onderliggende dynamiek van parallelprocessen
2.1. Toegestane en niet toegestane delen
2.2. De relatie tussen het toegestane en het niet toegestane deel
2.3. Relationele houding en onderliggende boodschap
2.4. Relationele patronen in relaties
2.4.1. Roltoewijzing
2.4.2. Projectieve identificatie
3. Parallelprocessen
3.1. Patronen in supervisie
3.2. Patronen en parallelprocessen
3.3. Soorten en vormen van parallelprocessen
3.4. Werken met parallelprocessen
3.4.1. Hantering van relationele patronen in supervisie
3.4.1.1. De techniek van de volledige boodschap
3.4.2. Een ander perspectief op weerstand
3.4.3. Werken met het parallelproces

Thema II
Een psychodynamische visie op het begeleiden van ervaringsleren

1. Inleiding
2. Posities in het begeleide ervaringsleren
3. Deelnemersperspectief en toeschouwersperspectief
4. Gevolgen van de tegengestelde perspectieven voor het begeleide ervaringsleren
4.1. Kijk op het leermateriaal en de gevolgen voor de verhoudingen
4.2. Kijk op het leren en de gevolgen voor de verhoudingen
4.3. Kijk op het begeleiden en de gevolgen voor de verhoudingen
5. Onderliggende psychodynamiek van de lerende en de begeleider
6. Psychodynamiek van de lerende bij ervaringsleren
7. Psychodynamiek bij de begeleider van het ervaringsleren
8. Het overzicht
9. Het totale dynamische veld van het begeleide ervaringsleren
10. De psychische arbeid van de lerende en de ondersteuning van de begeleider
11. Wat vraagt dit alles van de begeleider
12. De psychodynamische visie op begeleiden: een extra dimensie
13. De gevolgen van deze extra dimensie voor het begeleiden van ervaringsleren
14. Tot besluit

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Dynamisch begeleiden