Lees verder
Prof. Dr. Wouter ten Have is organisatieadviseur en hoogleraar Organisatieverandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Daarnaast is hij kerndocent Change Management bij de MBA Healthcare Amsterdam Business School (Universiteit van Amsterdam). Sinds 2004 is hij Managing partner van TEN HAVE Change Management.
Meer over de auteursVerandermanagement veranderd
18 populaire veranderideeën getoetst
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789024421176Samenvatting
Bij het veranderen van organisaties en gedrag laten managers en adviseurs zich vaak leiden door populaire managementideeën en niet-getoetste aannames. Regelmatig ontbreekt een goede onderbouwing of is er wetenschappelijke kennis die in een andere richting wijst. Verandermanagement veranderd toetst populaire opvattingen met behulp van onderzoek en de beschikbare evidence.
De auteurs van Verandermanagement veranderd beschouwen op kritische wijze de boodschappen van populaire boeken over management en verandering. Mensen in de praktijk worstelen vaak met de veranderingen waar ze mee te maken krijgen. Dat creëert een behoefte aan houvast, inspiratie, inzichten en oplossingen. Ze vinden die in de vorm van een veelheid aan managementboeken, seminars, websites en trainingen. Deze ‘industrie’ voorziet in de behoefte met concepten, modellen en filosofieën zoals die van zelfsturende teams, het nieuwe werken, transformationeel leiderschap en emotionele intelligentie. Hieraan liggen aannames ten grondslag zoals ‘zonder gevoel van urgentie zullen mensen niet veranderen’, ‘bij het managen van verandering is transformationeel leiderschap effectiever dan transactioneel leiderschap’ en ‘participatie is cruciaal voor succesvolle verandering’.
In Verandermanagement veranderd worden achttien van dergelijke aannames kritisch getoetst. Sommige blijven overeind, andere sneuvelen. De beschikbare wetenschappelijke kennis fungeert als scherprechter. Deze zoektocht leidt tot een nieuw, geijkt veranderverhaal en leert dat veranderkunde baat heeft bij evidence en een kritische blik. Daardoor weten we beter wat onderbouwd is en werkt, en wat (nog) niet. De evidence maakt ons niet alleen wijzer, maar ook bewuster; soms is niet duidelijk of iets klopt of niet en is voorzichtigheid als onderdeel van een professionele houding en verantwoordelijkheid geboden.
De auteurs zijn ervaren organisatieadviseurs en managers, veranderkundigen met wetenschappelijke belangstelling. Wouter ten Have is partner bij TEN HAVE Change Management en hoogleraar Organisatieverandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Anne-Bregje Huijsmans is partner bij TEN HAVE Change Management. Maarten Otto is directeur Corporate & Social Affairs bij Alliander en (gast)docent bij verschillende post-doctorale opleidingen. Steven ten Have is partner bij TEN HAVE Change Management en hoogleraar Strategie en Verandering aan de Vrije Universiteit Amsterdam.
Specificaties
Expertrecensies (4)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Wouter ten Have
Over Anne-Bregje Huijsmans
Over Maarten Otto
Over Steven ten Have
Inhoudsopgave
OVERZICHT VAN DEGENEN DIE HEBBEN BIJGEDRAGEN 11
PROLOOG: HET VERANDERVERHAAL 13
HOOFDSTUK 1 INLEIDING 15
Wat is evidence-based (verander)management? 18
Waarom dit boek? 21
Aanpak en werkwijze 22
De opzet van dit boek 26
HOOFDSTUK 2 KAF VAN HET KOREN 27
Het probleem met eminentie (eminence) 27
Waarom is voorzienigheid (providence) soms twijfelachtig? 31
Waarom wordt er vaak zo veel waarde gehecht aan modieuze ideeën? 35
De uitdaging van het management 37
De rol van business schools 39
De rol van consultants 40
Is verandermanagement ‘volwassen’ aan het worden? 42
HOOFDSTUK 3 HET VERANDERVERHAAL ONDERZOCHT 45
Inleiding 45
1. ‘Zeventig procent van alle veranderinitiatieven mislukt’ 46
2. ‘Een duidelijke visie is essentieel voor succesvolle verandering’ 52
3. ‘Zonder gevoel van urgentie veranderen mensen niet’ 61
4. ‘Vertrouwen in de leider is noodzakelijk voor succesvolle verandering’ 70
5. ‘Bij het managen van verandering is een transformationele leiderschapsstijl effectiever dan een transactionele leiderschapsstijl’ 78
6. ‘Organisatieverandering vereist leiders met een hoge emotionele intelligentie’ 88
7. ‘Steun van leidinggevenden is cruciaal voor het welslagen van de verandering’ 95
8. ‘Om verandering in organisaties te realiseren, is een sterke, leidende coalitie nodig’ 105
9. ‘Het vermogen van werknemers om te veranderen bepaalt het verandervermogen van de organisatie’ 113
10. ‘Participatie is cruciaal voor succesvolle verandering’ 123
11. ‘Weerstand is schadelijk voor het slagen van het veranderproces’ 130
12. ‘Een eerlijk veranderproces is belangrijk voor succesvolle verandering’ 138
13. ‘Het is lastig en tijdrovend om de organisatiecultuur te veranderen’* 153
14. ‘De organisatiecultuur is gerelateerd aan prestaties’* 166
15. ‘Doelen stellen gecombineerd met feedback is een krachtige instrument voor veranderleiders’ 177
16. ‘Commitment is een essentiële component van een succesvolle verandering’ 186
17. ‘Financiële prikkels zijn een effectieve manier om verandering te stimuleren en prestaties te verbeteren’ 196
18. ‘Zelfsturende teams presteren beter bij het realiseren van verandering dan conventioneel aangestuurde teams’ 204
HOOFDSTUK 4 VERANDERMANAGEMENT HERZIEN 215
EPILOOG
HET NIEUWE VERANDERVERHAAL 223
BIJLAGE I OVERZICHT VAN DE ONDERZOEKERS PER STELLING 227
BIJLAGE II GEREVIEWDE BOEKEN EN HOOFDSTUKKEN 229
BIJLAGE III OVER DE AUTERS 235
BIJLAGE IV AANPAK VAN HET ONDERZOEK 237
BIJLAGE V LITERATUURLIJST 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan