
Lees verder
Eline Janssen geeft al jaren schrijftrainingen aan adviseurs en andere schrijvende professionals.
Meer over de auteursOns leesgedrag is aan het veranderen. Door de overvloed aan informatie lezen mensen steeds vluchtiger en selectiever. Wil je als schrijver effect hebben met je tekst, dan moet je daarop inspelen. Het piramideprincipe is een handige methode om daadwerkelijk je doel te bereiken met een tekst. Je gaat bij het schrijven uit van de voorkennis en informatiebehoefte van de lezer rond het onderwerp, en niet van je eigen kennis en denkproces. Zo kom je tot een beknopte en scanbare tekst waarbij de kernboodschap voorop staat.
Dit pragmatische boek leert adviseurs en professionals stap voor stap piramideschrijven aan de hand van praktische tips en voorbeelden. De methode is gebaseerd op het Pyramid Principle dat de Amerikaanse organisatieadviseur Barbara Minto voor McKinsey ontwikkelde. In deze tweede herziene editie is er onder andere extra aandacht voor veelgemaakte denkfouten en zijn onderdelen verder uitgediept en geactualiseerd. De tips en voorbeelden zijn aangepast en uitgebreid.
schrijfvaardigheid piramideprincipe communicatie zakelijk schrijven piramideschrijven lezergericht schrijven lezersgericht schrijven tekststructuur overtuigend schrijven lezersperspectief kernboodschap taal tekstopbouw scanbaar schrijven overtuigen communiceren leesgedrag doelgerichtheid argumentatie informatiebehoefte beknopt schrijven professioneel schrijven e-mailcommunicatie begrijpelijke taal businesscommunicatie scanbaarheid schrijfproces zakelijke correspondentie rapportage logische redenering rapporteren webteksten presenteren tekstdoel advisering schrijfstijl offertes e-mail schrijven presentaties mece-principe adviseren informatieverwerking powerpoint Barbara Minto tekstfeedback adviesrapport artikelen doelgroepanalyse social media tekstredactie besluitvorming contentcreatie informatieovervloed infobesitas alinea-indeling schrijfblokkades zakelijke offertes bedrijfscommunicatie besluitvormingsteksten feedback Nederlands actieve schrijfstijl logos ethos pathos zoekmachineoptimalisatie belangen beeldtaal leeswijzer alinea-opbouw tekstplanning startpunt informatieoverload taalgebruik doelgericht schrijven elevator pitch inleiding schrijven structuurwoorden informatieordening informatieve titels B1-niveau SPV-analyse schrijfblokkade schrijfflow briefcommunicatie tangconstructies infographics teamschrijven conceptualiseren piramide van maslow call-to-action seo