Lees verder
Marijke Lingsma is oprichter en ex-directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, nu mastercoachopleider, en wordt binnen het coachvak gezien als toonaangevend en inspirerend. Ze is auteur van diverse succesvolle boeken over coaching. Als systeemdenker kijkt ze integraal naar organisaties: naar het grotere geheel, in plaats van naar de afzonderlijke delen.
Meer over Marijke LingsmaEcht coachend leidinggeven
Vergroot je impact - Zoom uit - Werk teamgericht
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2021 1e druk 9789024443574Samenvatting
Als leidinggevende wordt er van je verwacht dat je uit de verscheidenheid van medewerkers een team ontwikkelt. Dat je daarbij botst vanuit persoonskenmerken zoals dominantie en eigengereidheid, weet iedere leidinggevende uit ervaring.
Ongeduld en irritatie zonder anderen de schuld te geven – het is even wennen – blijken een goede aanleiding om uit te zoomen op deze botsingen. Écht coachend leidinggeven is het erkennen van patronen in deze kritieke momenten. Het bespreekbaar maken van impliciete aannames in relatie met team- en organisatiedoelstellingen is de basis om zaken met elkaar te doen. Zo vergroot je je impact. En zo creëer je een voedingsbodem voor ieder team – met jou als leidinggevende – om zich duurzaam te ontwikkelen in presteren en leren. Dan lever je echt een bijdrage aan de lerende organisatie.
Dit boek put uit ervaringen van leidinggevenden, waaronder die van de auteur zelf. Er komen thema’s aan bod die je in je dagelijkse praktijk tegenkomt, waaronder de spagaten van de leidinggevende, haasten en onthaasten, begeleiden van teams, jezelf kenbaar maken en praktisch reflecteren. Ook gaat het over botsen met het team zonder medeprobleemdrager te worden en over de relatie met eigen collega-leidinggevenden en management. Het biedt een schat aan leermomenten van leidinggevenden die je kunt benutten in je werk als coachend leidinggevende.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Marijke Lingsma
Inhoudsopgave
INLEIDING 13
1 KEN JE SPAGATEN 23
1.1 Spagaat 1: verschillen tussen leidinggevende en medewerkers 24
1.2 Spagaat 2: jongleren met drie petten van de leidinggevende 35
1.3 Spagaat 3: verschil tussen presteren en leren 48 Afsluiting 55
2 ZOOM UIT OM DE KERN TE ZIEN 57
2.1 Het grotere geheel bekijken vanuit systeemdenken 58
2.2 Uitzoomen van inhoud naar interactie 68
2.3 De vijf kritieke succesfactoren (KSF’s) 71
2.4 Wakker schudden met taal 78
Afsluiting 84
3 FOCUS TOEKOMSTGERICHT 87
3.1 De waarde van P-gesprekken 87
3.2 Uitzoomen in individuele coaching 91
3.3 Lastige medewerkers of lastige teamleden? 95
3.4 Feedback en feedforward opvragen in plaats van geven en ontvangen 97
3.5 Overgang van individueel naar team 101
3.6 De Functionele Analyse (FA) 105
3.7 Progressiegericht werken met schaalvragen 108
3.8 Groepsdynamiek podium geven om proces bespreekbaar te maken 109
3.9 Een team- of afdelingscoach erbij betrekken 111
Afsluiting 113
4 WERK TEAMGERICHT 115
4.1 Historie van teamontwikkeling 115
4.2 Junior team of senior team? 118
4.3 Basiskennis in teamontwikkelproces M1-M4 120
4.4 Groepen en gelegenheidsteams functioneel als team benaderen 127
4.5 Vanuit leren en presteren teamvolwassenheid activeren – 3 momenten 130
4.6 In gesprek met het team: hier-en-nu, patronen en circulaire interventie 133
4.7 Interactie en teamvolwassenheid in je eigen managementteam 136
Afsluiting 138
5 REFLECTEER OP JE EIGEN BIJDRA GE 141
5.1 Reflecteren: ECHT iets anders dan evalueren! 142
5.2 Drie momenten van reflecteren 145
5.3 Drie niveaus van reflecteren 148
5.4 Tel uit je winst: opbrengsten van reflecteren 150
5.5 Het team leren reflecteren 152
5.6 ECHT coachend leidinggeven en reflectievragen 157
5.7 Effecten van niet-reflecteren door een leidinggevende 158
5.8 Kill your darlings: dierbare opvattingen loslaten 163
Afsluiting 165
6 GEEF GEDOE DE JUISTE AAND ACHT 167
6.1 Essentie van gedoe 168
6.2 Conflicten: een pain in the ass voor leidinggevenden 169
6.3 Drie fasen van conflicten 174
6.4 Gedoe gaat over grenzen 178
6.5 Speelruimte creëren met de vijf KSF’s 180
6.6 Conflict met het team 185
6.7 Een teamgesprek in de vechtfase 188
Afsluiting 194
7 AFRONDEND: THEMA’S EN HOOFDKENMERKEN VAN ECHT COACHEND LEIDINGGEVEN 197
7.1 ECHT coachend leidinggeven: wat is het niet? 198
7.2 Wat is het wél? 203
BIJLAGE 1 MAAK WAARDEN EN (IM)MOREEL GEDRAG BESPREEKBAAR 209
BIJLAGE 2 WERKMODEL ORGANISATIE-ROL-ANALYSE (ORA) 213
BIJLAGE 3 LEER HET TEAM UITZOOMEN: STAPPEN IN HET GESPREK 215
BIJLAGE 4 FRAGMENTEN UIT EEN INDIVIDUEEL COACHGESPREK EN EEN TEAMGESPREK MET DE VIJF KSF’S 217
BIJLAGE 5 WERKMODEL IJSBERG/FUNCTIONELE ANALYSE 221
BIJLAGE 6 WALKING SCALE MET HET TEAM 225
BIJLAGE 7 DE WINST-EN-VERLIESREKENING VAN CONFLICTEN 229
BIJLAGE 8 INVULFORMULIER COMPETENTIE CONFLICTVAARDIG 231
BRONNEN 235
OVER DE AUTEUR 239
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan