Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

In de leerstand

Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt

Paperback Nederlands 2023 9789024449668
Verkooppositie 145Hoogste positie: 145
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Alweer een cursus volgen, moet dat nou?

Laat mij toch gewoon mijn werk doen, daar heb ik het al druk genoeg mee.

Ook al is 'leren' iets wat we van nature doen; dit soort reacties herken je vast ook wel. Zeker gezien de huidige personeelstekorten en de torenhoge werkdruk kun je mensen geeneens ongelijk geven… Zo roepen de woorden ‘leren’ en ‘veranderen’ vaak eerder weerstand bij hen op dan dat ze zich erdoor aangesproken voelen.

Het zou toch mooi zijn als iedereen in het dagelijks werk – gewoon door zijn werk te doen – voortdurend als vanzelf uitgenodigd wordt om ‘in de leerstand’ te blijven. Zodat leergedrag het wint van ingesleten routinegedrag. Helaas worden mensen in de meeste werkomgevingen ervan weerhouden om regelmatig iets nieuws te doen en daarvan te leren. Sterker nog: velen leren dat zelfs af.

Leidinggevenden, HR-managers en L&D-professionals spelen een belangrijke rol bij het tot stand brengen van een uitnodigende leer-werkomgeving. Hoe? Daar reikt dit boek praktische denk- en doe-richtingen voor aan; gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en met oog voor de variëteit aan werkomgevingen, zoals van professionals, praktisch geschoolde medewerkers, jongere medewerkers en leidinggevenden. Want blijven leren is niet alleen een kwestie van erover praten, maar vooral van het gewoon gaan doen!

Specificaties

ISBN13:9789024449668
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:20-1-2023
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (2)

video
Elke dag blijven leren in je werk
Isolde Kolkhuis Tanke 16 januari 2023 Het zou toch mooi zijn als iedereen in het dagelijks werk – gewoon door zijn werk te doen – voortdurend als vanzelf uitgenodigd wordt om ‘in de leerstand’ te blijven. Zodat leergedrag het wint van ingesleten routinegedrag. In de Bookchat vertelt auteur Isolde Kolkhuis Tanke over haar boek In de leerstand.
preview
In de leerstand - Hoe voortdurend blijven leren op het werk vanzelfsprekend wordt
Isolde Kolkhuis Tanke 12 januari 2023 De personeelstekorten zijn het afgelopen jaar tot ongekende hoogte gestegen en ook dit jaar zal dat niet veel beter worden. Vrijwel overal is de werkdruk torenhoog. Tegelijkertijd weten we dat investeren in leren en ontwikkelen noodzakelijk is om medewerkers niet alleen nu, maar ook in de toekomst, bekwaam en inzetbaar te houden. Dat is nog eens een ‘spagaat’! Hoe kom je daar uit?

Over Isolde Kolkhuis Tanke

Dr. Isolde Kolkhuis Tanke is zelfstandig adviseur en onderzoeker. Daarnaast is ze werkzaam voor de Open Universiteit, SUAS en Business School Nederland en hoofdredacteur van Opleiding & Ontwikkeling. In 2008 promoveerde ze aan Nyenrode Business Universiteit op het proefschrift Competent blijven werken in latere loopbaanfasen.

Andere boeken door Isolde Kolkhuis Tanke

Inhoudsopgave

Inleiding

DEEL I DE LEERSTAND
Hoofdstuk 1 In de leerstand blijven

Leren in en van je werk
Waarom is blijven leren op het werk noodzakelijk?
Wat is leren?
Wat bedoel ik met ‘leerstand’?
Hoe kan de werkomgeving bijdragen (of juist niet)?
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 2 Versmallen of blijven leren?
Leren van eerdere ervaringen
Waarom die hang naar bekende paden en routines?
Individuele verschillen
Het model ‘Versmallen of blijven leren’
De invloed van de dagelijkse werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 3 Condities in de werkcontext die ‘de leerstand’ beïnvloeden
Kijk eerst naar de werkcontext
Condities in de werkcontext op drie niveaus
De taak zelf
De werkorganisatie
Gebruikelijke patronen van interactie
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

DEEL II DOELGROEPEN EN CONTEXTEN
Hoofdstuk 4 Ervaren professionals

Hoe werken (ervaren) professionals?
(Ervaren) professionals en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 5 Praktisch geschoolde medewerkers
Wat weten we zoal van praktisch geschoolden en hun werk?
Praktisch geschoolden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 6 Jongere medewerkers
Jongere medewerkers en hun werk
Jongere medewerkers en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

Hoofdstuk 7 Leidinggevenden
Het werk van leidinggevenden
Leidinggevenden en leren
Patronen in de werkcontext
Resumerend
Reflectievragen
Tips voor de praktijk

DEEL III METHODIEK
Hoofdstuk 8 Samen werken aan een werkomgeving die uitnodigt tot leren

Fundament van de methodiek actieleerteams
Zes pijlers van de methodiek actieleerteams
Concrete stappen in het werken met actieleerteams
Wat levert het op?
Reflectievragen
Tips voor het begeleiden van een actieleerteam

Hoofdstuk 9 Hulpmiddelen bij de methodiek 'actieleerteams
Hulpmiddelen bij stap 1
Hulpmiddelen bij stap 2
Hulpmiddelen bij stap 3
Hulpmiddelen bij stap 4
Hulpmiddelen bij stap 5
Hulpmiddelen bij stap 6

Hoofdstuk 10 Nog even stretchen

Dankwoord
Literatuur
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        In de leerstand