Hennie Boeije is universitair docente bij de Capaciteitsgroep Methoden & Statistiek van de Faculteit Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht.
Meer over de auteursAnalyseren in kwalitatief onderzoek
Denken en doen
Paperback Nederlands 2023 4e druk 9789024451937Samenvatting
Hoe pak je het aan om interviews, observaties en documenten te verwerken tot resultaten en hoe rapporteer je daarover? Analyseren in kwalitatief onderzoek biedt een stappenmodel voor de systematische analyse van gegevens in kwalitatief onderzoek.
In dit boek leer je welke beslissingen je als onderzoeker neemt tijdens het onderzoeksproces en hoe je zelfstandig een onderzoek uit kunt voeren door steeds te schakelen tussen theorie en praktijk. De kwaliteit van je eigen onderzoek staat voorop en je leert andermans onderzoek beoordelen. De auteurs geven een duidelijke uitleg van kwalitatieve analyse met veel voorbeelden, tips en verwijzingen naar relevante achtergrondliteratuur.
In deze vierde druk staan nieuwe, actuele voorbeelden en is er extra aandacht voor de volgende onderwerpen: participatief actieonderzoek, de rol van big data bij kwalitatieve analyse, ethiek, validiteit, infographics in rapporten en het werken met analysesoftware. Op de online leeromgeving vind je links naar praktische hulpmiddelen en voorbeelden, opdrachten met uitwerkingen, een overzicht van veelgestelde vragen en het online boek.
Analyseren in kwalitatief onderzoek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten, maar ook promovendi, docenten en onderzoekers in de praktijk kunnen er een belangrijk houvast aan hebben.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Inge Bleijenbergh
Inhoudsopgave
1 Inleiding kwalitatief onderzoek
2 Onderzoeksopzet voor kwalitatief onderzoek
3 Het bepalen van de steekproef
4 Dataverzameling
5 Twee benaderingen van kwalitatieve analyse
6 Methoden en technieken van kwalitatieve analyse
7 Hulpmiddelen bij kwalitatieve analyse
8 Kwaliteit van onderzoek
9 Rapporteren
Literatuur
Fotoverantwoording
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan