Lees verder
Stephan Ummelen leidde acht jaar een reclamebureau en kreeg genoeg van bullshit. Nu adviseert hij organisaties met zijn bureau Waardengedreven over identiteit, cultuur, ethiek en geloofwaardigheid in de betekeniseconomie.
Meer over Stephan UmmelenBetekenis & bullshit
Zingeving en marketing in de betekeniseconomie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2023 1e druk 9789024458448Samenvatting
Veel bedrijven streven er niet langer naar zoveel mogelijk geld te verdienen. Stuk voor stuk claimen ze gedreven te worden door een maatschappelijke missie. Daarmee pogen ze antwoord te geven op een groeiende vraag naar betekenis van medewerkers en klanten.
Hoeveel van deze idealen zijn echt?
Hoeveel zijn bullshit?
En hoe maak je het onderscheid?
'Betekenis & Bullshit' doet een boekje open over hoe het gesprek over identiteit, zingeving, ethiek en organisatiecultuur ondergesneeuwd raakt door marketingdenken. Het resultaat? Organisaties beloven maatschappelijk van betekenis te zijn, maar stellen uiteindelijk teleur.
Gelukkig is er een alternatief. De verrassende inzichten en praktijkvoorbeelden in dit boek inspireren leidinggevenden én hun medewerkers om te kiezen voor minder bullshit in de zoektocht naar betekenisvol werk.
"Als alle bedrijven dit boek lezen, dan leren ze ook de echte betekenis te onderscheiden van alle bullshit die soms uitgekraamd wordt. Echte betekenis, ook in de economie, kan namelijk niet zonder ons dienstbaar op te stellen naar al het leven om ons heen. Dat kan nooit, ik herhaal, nooit met bullshit, maar altijd vanuit en met betekenis." - Kees Klomp, spreker, schrijver, onderzoeker en aanjager van de betekeniseconomie
"Wie niet wordt aangesproken door dit boek, moet zich gaan afvragen wat hij/zij eigenlijk aan het doen is. Wie erdoor geprikkeld wordt, vindt voldoende suggesties om zelf aan het werk te gaan, op weg naar een waardengedreven organisatie die past in de betekeniseconomie van de toekomst." - Paul van Tongeren, filosoof en Denker des Vaderlands (2021-2023)
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Stephan Ummelen
Inhoudsopgave
DEEL I BULLSHIT 14
Inleiding Bullshit 17
1. Bullshit in organisaties 22
2. Relatiekracht 36
3. Authenticiteit 60
4. Waarden 84
Intermissie: De opkomst van het ‘ik’ 106
DEEL II BETEKENIS 114
Inleiding Betekenis 117
5. Betekenis in organisaties 122
6. Betekenisgeving 136
7. Geloof, maar blijf twijfelen 166
8. De betekenisvolle organisatie 180
9. Aan de slag met betekenis 190
Slotwoord 203
Eindnoten 206
Bronnen 207
Over de auteur 215
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan