Arjo Klamer is hoogleraar Economie van Kunst en Cultuur aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Meer over Arjo KlamerIn hemelsnaam!
Over de economie van overvloed en onbehagen
Paperback Nederlands 2008 3e druk 9789025955014Samenvatting
Hoe meer economische overvloed, hoe meer menselijk geluk. Dat zou u althans denken, als u naar de meeste politici en beleidsmakers luistert. Maar onderzoek wijst het tegendeel uit, betoogt econoom Arjo Klamer in zijn essay voor de Maand van de Filosofie.
Waar zijn onze politici in hemelsnaam mee bezig? Waarom zijn ze zo gefixeerd op economische groei? Omdat die groei makkelijk te meten is, betoogt Klamer. Dat geldt niet voor sociale en culturele factoren. Die laten zich nauwelijks of niet in cijfers uitdrukken. Toch zullen we rekening moeten houden met die factoren, willen we een adequaat perspectief ontwikkelen op het goede leven en een goede samenleving. Zolang men in Den Haag die factoren buiten beschouwing laat, zal de bevolking blijven worstelen met een gevoel van onbehagen.
Dit essay laat zien hoe u anders over economie kunt denken. Het is bedoeld voor iedereen die het leven van alledag niet louter economisch wil benaderen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Exordium: Waar gaat het toch om?
Deel 1 Anders denken
1. Minder homo economicus en meer homo socialis en moralis
2. Denken vanuit waarden
3. Niet in naam van de economie
4. Gemeenschappelijke goederen zijn ons waardevolste bezit
5. Denken vanuit de oikos in vier sferen
6. Het neotraditionalisme als tegenwicht
Deel 2 En nu de praktijk…
7. Vanwaar dat onbehagen bij zoveel overvloed?
8. Laat ons Europa klein houden
9. Laat de derde sfeer de kunsten financieren
10. Laat ons onze universiteiten niet verkwanselen
11. Laat ons minder vanzelfsprekend op vakantie gaan
Peroratio
Naschrift: Handelen vanuit overtuiging
Noten
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan