Lees verder
Helder rapporteren
Een handleiding voor het opzetten en schrijven van rapporten, scripties, nota's en artikelen
Gebonden Nederlands 2011 10e druk 9789031390311Samenvatting
Dit is alweer de tiende druk van 'Helder rapporteren', met afstand al jaren de meest veelzijdige en complete handleiding voor een ieder die een scriptie of rapport moet schrijven. Rijk geïllustreerd en vol praktische tips. Voor onderwijs en praktijk.
Wat kunt u van deze sterk geactualiseerde herdruk van 'Helder rapporteren' verwachten? Antwoord op de volgende vragen:
- Hoe zorg ik voor een duidelijke en haalbare onderzoeks- en schrijfopdracht?
- Waar en hoe vind ik in de bibliotheek/mediatheek en op internet relevante en betrouwbare informatie over mijn onderwerp?
- Op welke wijze verwerk ik de door mij gebruikte literatuur?
- Welke mogelijkheden zijn er om mijn tekst in te delen? Waarin verschilt een scriptie daarin van een rapport uit de praktijk?
- Wat zet ik in mijn voorwoord, samenvatting, inleiding en conclusie?
- Waarop moet ik letten als ik een begrijpelijke, aantrekkelijke en correcte tekst wil schrijven?
- Met welke middelen geef ik mijn tekst een functionele en aantrekkelijke vormgeving?
- Wanneer kies ik voor een tabel, een grafiek of een schematische voorstelling? Hoe zet ik die vervolgens op?
In deze druk wordt extra aandacht besteed aan onderwerpen die scriptieschrijvers in de praktijk de meeste problemen opleveren. Het formuleren van de probleemstelling en de invulling van samenvatting, inleiding, methode, resultaten, discussie, conclusies en aanbevelingen. Daarnaast is er meer aandacht voor het opsporen, beoordelen en verwerken van literatuurgegevens
'Helder Rapporteren' is zowel bedoeld voor studenten in het hbo en wo als voor schrijvers in het veld. De auteur van 'Helder rapporteren' is werkzaam in het onderwijs én in de beroepspraktijk. Overeenkomsten en verschillen tussen beide schrijfsituaties komen dan ook ruim aan bod.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel 1: Voorbereiding
2. Verkenning van onderzoeks- en rapporteringsterrein
3. Opsporen van informatie
4. Het opstellen van een rapportschema
Deel 2: Illustraties
5. Algemene aanwijzingen voor het gebruik van illustraties
6. Tabellen
7. Grafieken
8. Schema's
Deel 3: De onderdelen van het rapport
9. Voorafgaande onderdelen
10. Hoofdonderdelen
11. Slotonderdelen
Deel 4: Formulering van de tekst
12. Twaalf schrijftips
13. De alinea
14. Zinsbouw
15. Woordgebruik
Deel 5: Afwerking van het rapport
16. Spelling en interpunctie
17. Vormgeving van de tekst
Noten
Literatuur voor verdere studie
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan