Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Als Disney de baas was in uw ziekenhuis

9½ dingen die u anders zou doen

Paperback Nederlands 2009 2e druk 9789035230538
EvergreenTotaal 862 dagen
Verkooppositie 1269Hoogste positie: 13
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Fred Lee was senior vice-president van het Florida Hospital én werkte bij Disney University. Hij was medeontwerper van Disney's 3 daagse seminar voor de gezondheidszorg 'Disney's approach to quality service' en een nieuw seminar 'Customer Loyalty'. Met zijn ervaring in het ziekenhuis en vergelijkingen tussen Disney en ziekenhuis schreef hij zijn bestseller 'If Disney ran your hospital: 9½ things you would do differently'.

Fred Lee bracht met zijn ideeën vele ziekenhuizen in de Verenigde Staten in beweging. Hij werkt met een nieuw paradigma voor patiëntgerichte zorg en het perspectief van patiënten. Veel ziekenhuizen raakten gemotiveerd, geïnspireerd en vonden zijn benadering effectiever dan de gebruikelijke benaderingen. Zij veranderden hun aanpak door het verhaal van Fred Lee.

Specificaties

ISBN13:9789035230538
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:223
Uitgever:Sdu
Druk:2
Verschijningsdatum:25-9-2015
Hoofdrubriek:Non-profit
ISSN:

Expertrecensies (5)

recensie
Als Disney de baas was in uw ziekenhuis
Sjors van Leeuwen | 13 april 2015
Als Disney de baas was van uw ziekenhuis, zou hij het wel weten. Dan krijgen hoffelijkheid en echte aandacht voor de patient de voorkeur boven efficiency. Dat is niet alleen leuk voor de klant, maar ook goed voor de organisatie. Want zo'n aanpak levert betere zorg tegen lagere kosten. Aldus Fred Lee, schrijver van het boek 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis' in een interview met Managementboek Magazine.
Lees verder
recensie
Als Disney de baas was in uw ziekenhuis
Bas van Vlierden | 19 juli 2010
Het managen van een ziekenhuis is de moeilijkste baan die er bestaat, aldus Fred Lee, auteur van 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. En deze baan zou een stuk gemakkelijker zijn wanneer er geleerd wordt van de bedrijfsvoering van Disney. In zijn boek legt Lee uit wat ziekenhuizen (maar ook bedrijven in hele andere branches) kunnen leren van wat Disney al heeft geleerd: de beleving van de klant is DE leidende voorwaarde voor succes.
Lees verder
recensie
Als Disney de baas was in uw ziekenhuis
Sonja van Vliet | 4 augustus 2009
'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. Een recensie over een boek dat veel stof heeft doen opwaaien in de zorgsector. Een boek met een aansprekende titel waarin op goed leesbare wijze handvatten worden aangereikt om de patiënt centraal te zetten. Een boek waarvan wordt gezegd dat het ook breder inzetbaar is dan de zorg, en ik kan mij daarin vinden.
Lees verder
recensie
Als Disney de baas was in uw ziekenhuis
Eric van Arendonk | 20 mei 2009
Hoe tegenstrijdig kan een titel zijn; 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis', een pretparkicoon die er op uit is om mensen plezier te laten beleven en een ziekenhuis waar verdriet, pijn en onzekerheid de boventoon voeren. Wordt dat niet een misplaatste combinatie? Met de ondertitel zwakt Fred Lee de zaak iets af; '91/2 dingen die u anders zou doen'. Het gaat dus over een beperkt aantal aanpassingen om het goede van de een bij de ander te implementeren. Daar zou wat in kunnen zitten, het zijn tenslotte allebei dienstverlenende organisaties.
Lees verder
recensie
Als Disney de baas was in uw ziekenhuis
Peter Vermeulen | 29 april 2009
Waar gaat het momenteel om in de zorg? De magische woorden op het moment zijn: 'de patiënt centraal stellen.' De patiënt dient uitgangspunt te zijn bij de inrichting van de zorg: patiëntgerichte zorg. Maar hoe bereik je dit? Fred Lee heeft zich afgevraagd, wat de overeenkomsten en verschillen voor een patiënt / bezoeker zijn tussen een bezoek aan Disneyland en een ziekenhuis? Dat Lee zichzelf deze vraag heeft gesteld, is op zich niet vreemd, aangezien hij jaren de functie van senior adjunct-directeur heeft vervuld in het Florida Hospital in Orlando. Hét Disney ziekenhuis.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
60 stemmen
23
30
6
1
0

Interviews en artikelen (2)

interview
Fred Lee: ‘Het ziekenhuis is een spreadsheet geworden’
Walter van Hulst 21 augustus 2014 ‘Zonder empathie en compassie komen we niet meer verder met de kwaliteit van de ziekenhuiszorg,’ zegt Fred Lee. ‘Er ontbreekt een schakel in de systemen om ziekenhuizen voortdurend te verbeteren, zoals Six Sigma. Het gaat teveel over efficiency.’ Lee is auteur van het bekende boek Als Disney de baas was in uw ziekenhuis. In een tweede boek, dat in de maak is, wil hij met harde gegevens aantonen dat ‘zachte’ factoren wel degelijk van doorslaggevende betekenis zijn.
interview
Van roomservice tot Disney-denken
Walter van Hulst 1 juli 2009 Er gaat een frisse bries door zorgland. Gastvrijheid en humane zorg zijn opeens hot topics. De wind komt vooral uit het buitenland aanwaaien, vanuit Zweden en de VS, met namen en concepten als Hostmanship, magneetziekenhuizen en Planetree. Ook de Amerikaanse auteur Fred Lee vindt veel weerklank met zijn ‘Disney-denken’. Is er een omslag gaande vanwege een veranderende visie op de zorgorganisatie, of juist vanwege de marktwerking en de krappe arbeidsmarkt voor zorgprofessionals? Hoe het heet, waar het vandaan komt, waarom het wordt ingevoerd en hoe, het zal patiënt uiteindelijk een zorg zijn. Zolang hij eindelijk echt centraal staat en in zijn ogen de behandeling krijgt die hij verdient.

Over Fred Lee

Fred Lee was senior vice-president van het Florida Hospital én werkte bij Disney University. Hij was medeontwerper van Disney's 3 daagse seminar voor de gezondheidszorg 'Disney's approach to quality service' en een nieuw seminar 'Customer Loyalty'. Met zijn ervaring in het ziekenhuis en vergelijkingen tussen Disney en ziekenhuis schreef hij zijn bestseller 'If Disney ran your hospital: 9½ things you would do differently'. Fred Lee bracht met zijn ideeën vele ziekenhuizen in de Verenigde Staten in beweging. Hij werkt met een nieuw paradigma voor patiëntgerichte zorg en het perspectief van patiënten. Veel ziekenhuizen raakten gemotiveerd, geïnspireerd en vonden zijn benadering effectiever dan de gebruikelijke benaderingen. Zij veranderden hun aanpak door het verhaal van Fred Lee.

Andere boeken door Fred Lee

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding
Als Disney uw ziekenhuis zou runnen, zou hun advies zijn ...

1. Bepaal opnieuw wie uw concurrenten zijn en concentreer u op dingen die niet gemeten kunnen worden
2. Geef de voorrang aan hoffelijkheid boven efficiëntie
3. Patiënttevredenheid is in wezen klatergoud
4. Meet om te verbeteren, niet om indruk te maken
5. Decentraliseer de bevoegdheid om ja te zeggen
6. Zie werk niet langer als service maar als theater
7. Gebruik uw verbeelding als motiverende kracht
8. Creëer een klimaat van ontevredenheid
9. Gebruik niet langer competitieve, financiële beloningen om mensen te motiveren
10. Dicht de kloof tussen doen en weten

Conclusie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Als Disney de baas was in uw ziekenhuis