Martin Reekers (1951) was docent bij de masteropleiding leren & innoveren van Hogeschool Rotterdam. Hij heeft jarenlange ervaring als docent, communicatietrainer, consultant onderwijsontwikkeling en auteur van vakboeken. Tegenwoordig werkt hij zelfstandig als trainer, onderwijsadviseur, auteur en als redactielid van het vakblad voor loopbaanprofessionals 'LoopbaanVisie'.
Meer over de auteursProfessionele gespreksvoering, 3e editie met MyLab NL toegangscode
Paperback Nederlands 2023 3e druk 9789043040358Samenvatting
Vakkennis alleen is niet meer voldoende als je goed wilt zijn in je vak. Instrueren, coachen, leidinggeven, onderhandelen of een professionele mening uitdragen vragen om goede communicatievaardigheden. Dit boek leert je effectief communiceren aan de hand van relevante theorie en tal van voorbeelden uit de praktijk.
Professionele gespreksvoering bestaat uit drie delen. In het eerste deel worden de basisregels van professionele gespreksvoering uitgelegd. Deel twee gaat in op complexe gespreksvaardigheden zoals het verhelderen van vragen, coachen, conflicthantering, onderhandelen, overtuigen en presenteren. In het derde deel staan praktische gespreksmodellen centraal die voortbouwen op de vaardigheden uit deel twee. Zo komen onder andere het slechtnieuwsgesprek, het helpende gesprek, het verkoopgesprek en het teamgesprek aan de orde. Deze geheel geactualiseerde nieuwe editie besteedt ook aandacht aan het werkbegeleidingsgesprek en digitale communicatie.
Professionele gespreksvoering is geschikt voor studenten in het hoger onderwijs. Daarnaast kunnen zowel beginnende als ervaren professionals in iedere discipline dit boek gebruiken als naslagwerk. Door de vele opdrachten kan het boek bovendien gebruikt worden als basis voor het geven van lessen en trainingen. Studenten kunnen ook zelfstandig hun communicatievaardigheden oefenen.
Studeren waar en wanneer jij wilt? MyLab is ook beschikbaar in de LearningPlace-app.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Rupert Spijkerman
Inhoudsopgave
1 Professionele gespreksvoering
2 Een lerende houding als professional
3 Communicatie
4 Actief luisteren
5 Het gesprek leiden
Deel 2 Spelen met de spelregels in complexe gesprekssituaties
6 Complexe gespreksvaardigheden van de professional
7 Exploreren: dieper ingaan op zaken die spelen
8 Beoordelen van gedrag
9 Coachen
10 Adviseren
11 Professioneel omgaan met conflicten
12 Onderhandelen
13 Overtuigen
14 Presenteren
Deel 3 Toepassingen in soorten gesprekken
15 Het intakegesprek
16 Het slechtnieuwsgesprek
17 Het helpende gesprek
18 Het beoordelende gesprek (incl. functionerings/beoordelende/selectiegesprek)
19 Het teamgesprek
20 Het verkoopgesprek
21 Het besluitvormingsgesprek
22 Werkbegeleiding
23 Online communicatie
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan