Lees verder
Marketing- en managementcoach Kees Klomp werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Klomp eigenaar van Karmanomics, een bureau dat op Boeddhistische beginselen merken adviseert op het gebied van marketing en management.
Meer over de auteursPioniers van de nieuwe welvaart
Drijfveren en dilema's van ondernemers in de betekeniseconomie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789047011668Samenvatting
In ‘Pioniers van de nieuwe welvaart’ gaan Kees Klomp en Nadine Maarhuis dieper in op de betekeniseconomie, die alsmaar groeit. Ondernemers als Tony’s Chocolonely, Dopper en De Vegetarische Slager zijn succesvol bij een groot publiek en in alle hoeken van de samenleving is belangstelling voor ondernemers met een maatschappelijke missie.
Maar een financieel gezonde business runnen die tegelijk sociale en ecologische meerwaarde creëert is niet altijd gemakkelijk. Welke dilemma’s ervaren de pioniers van de nieuwe welvaart bij het bouwen van hun missiegedreven bedrijven? En hoe tackelen ze die?
In dit boek vertellen impactondernemers openhartig over hun pieken en dalen en delen ze de lessen uit hun praktijk. Parallel daaraan schetsen Klomp en Maarhuis de essentiële elementen van de betekeniseconomie. Dit boek is daarom verplichte kost voor beginnende én groeiende pioniers – maar ook voor leiders in gevestigde bedrijven die de omslag naar maatschappelijke impact willen maken.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (3)
Over Kees Klomp
Over Nadine Maarhuis
Inhoudsopgave
DEEL 1. DE BETEKENIS VAN DE BETEKENISECONOMIE
1. De oorsprong van de betekeniseconomie 13
Systeemdenken • Het probleem kennen • Economische evolutie
2. Manifestaties van de betekeniseconomie 25
Beweging • Verschijningsvormen • Circulaire economie • Gemenegoedeconomie • Donuteconomie • Regeneratieve economie • Boeddhistische economie
DEEL 2. GESPREKKEN MET BETEKENISVOLLE ONDERNEMERS
3. Een bedrijf als protestbord 51
Woede omzetten in actie • Natuurlijke overtuigingskracht • De kracht om door te knokken • Een stevige begrenzing van activisme • Een wijze les
4. Groot denken en klein vieren 59
Het probleem in de ogen kijken • Zonder (business)plan beginnen • Niemand kan het alleen • De kracht van kwetsbaarheid • Maak mensen onderdeel van de oplossing • Wacht niet op de perfecte beginsituatie
5. Pionieren gaat gepaard met onvoorspelbaarheid. Hoe gebruik je het in je voordeel? 70
Durf te handelen als het goed voelt • Op je intuïtie de chaos door • Kansen die zich als problemen vermommen • Hulp vragen is goed voor je bedrijf én je humeur • Zorg voor ruimte in je hart én in je hoofd
6. Commerciële en maatschappelijke doelstellingen gaan hand in hand 83
Van slechte kantoorkoffie naar zingeving • De balans tussen impact en financiële gezondheid • Durf grenzen te stellen om je bedrijf te beschermen • Accepteer dat je niet iedereen kunt helpen • De impact én de financiën in de gaten houden
7. Vanuit welke drijfveer moet je je betekenisvolle bedrijf beginnen? 94
Een bedrijf beginnen om sociale uitsluiting aan te pakken • Loslaten en opnieuw beginnen • Gewoon een mooi bedrijf neerzetten • Zorg dat je het probleem voelt • Gebruik je zakelijke talent om maatschappelijke impact te hebben
8. Betekenisvolle labels omarmen of afwijzen 108
De nieuwe economie mainstream maken • Zien is geloven • Duidelijk maken waartoe je op aarde bent • Geen etiket nodig • Geassocieerd worden met kwaliteit • Je kwetsbare doelgroep niet als uithangbord gebruiken • Geen of/of-situatie
9. Een revolutie in ons winstdenken 126
Druk de maatschappelijke waarde én schade uit in euro’s • Ook de maatschappelijke balans opmaken • Ga op zoek naar de winwin- winsituatie • De moderne aflaat • De taal van het kapitaal • Focus op het grote geheel • Monetariseer je waarde en verander de economie én de wereld
10. Jezelf overbodig maken door concurrentie te omarmen 141
Geen langetermijnplannen • Hoe meer concurrentie, hoe beter • Innerlijke tweestrijd • Het échte verhaal • Snel schakelen • Tijd om jezelf op te heffen • Blijf je liever bestaan? Omarm dan zo snel mogelijk een nieuwe missie • Elke seconde van betekenis
11. Hakken in het zand, of reik je ze de hand? 155
Aanvallen werkt averechts • Snel meters maken • Verander de corporate, vergroot je impact • Laat corporates zien dat het anders kan • Bedankt voor de imago-boost • Zingeving, dat motiveert • Behoud te allen tijde je autonomie • Kijk uit voor de projectplanmentaliteit • Laat verschillende drijfveren een samenwerking niet in de weg staan • Wees de speedboot die voor de olietanker uit vaart
12. Op naar de volgende uitdaging 170
Waarom het woord ‘duurzaamheid’ niet zou moeten bestaan • Bewijzen dat het anders kan • Durf los te laten • Bekijk het probleem door een rationele bril • Het hoeft niet jouw eigen idee te zijn • Bouw een team dat zonder jou kan
DEEL 3. IMPLICATIES VAN DE BETEKENISECONOMIE
13. Morele consequenties van de betekeniseconomie 183
Maatschappelijke transformatie • De nieuwe commons • Van compliance naar contribution • Een nieuwe maat voor welvaart • Andere meetinstrumenten
14. Een nieuwe manier van zakendoen 196
De opkomst van ethische markten • Het proces is het nieuwe product • Merkactivisme • Geen nieuwe businesstrend; een andere visie op winst • Benefit • Prudentie • Begin met het ‘wat’ • Ondernemen met een open hart
Dankwoord 213
Bronnen 217
Over de auteurs 218
Register 219
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan