Lees verder
Alex Klein (1969) studeerde bedrijfskunde aan de Universiteit Nyenrode en behaalde zijn MBA-titel aan de University of Rochester in de Verenigde Staten.
Meer over Alex KleinDe basis van bedrijfskundig financieel management
Basisbegrippen uitgelegd aan de hand van een zonnige rekencase
Gebonden Nederlands 2013 1e druk 9789051799873Samenvatting
In het bedrijfsleven draait alles om getallen, cijfers en berekeningen. Uit onderzoek blijkt echter dat driekwart van de managers zelfs de meest elementaire berekeningen niet kan uitvoeren, laat staan écht begrijpt wat de uitkomst van die berekeningen precies betekent. Met als gevolg dat er een (te) grote afhankelijkheid van een financiële afdeling, collega of adviseur ontstaat. Los hiervan is het bovendien de vraag of adequaat management zonder cijfermatig begrip wel mogelijk is.
Met dit boek komt er een eind aan die onwetendheid. In De basis van bedrijfskundig financieel management worden belangrijke berekeningen op een zeer eenvoudige manier uitgelegd. Daarom is dit boek een uitkomst voor ondernemers die hun bedrijfsresultaat willen verbeteren, voor managers die meer zeggenschap willen aan de directietafel en voor studenten zonder rekenknobbel.
Wat Alex Klein doet is uniek. Hij legt de moeilijkste financiële begrippen uit op een manier die voor iedereen te begrijpen is. Aan de hand van simpele voorbeelden, een zeer eenvoudig verhaal, duidelijke stroomschema's (in woorden én cijfers) en ruim 550 multiple choice vraagstukken. En alsof dat nog niet genoeg is, staan er zeventien QR-scans in het boek, waarmee de lezer direct voor meer uitleg naar een YouTube tutorial wordt gelinkt.
Dit boek is geschikt voor bachelor en master studenten die de basis van bedrijfskundig financieel management onder de knie moeten krijgen. Het boek is ook geschikt voor startende ondernemers, die vanaf het begin een goede financiële basis onder hun bedrijf willen leggen. En het is geschikt voor managers die hun kennis van het financiële vakgebied willen bijspijkeren.
Inhoud van het boek
Maria krijgt de mogelijkheid om in het weekend blikjes frisdrank te verkopen op het strand. Hierdoor komt ze in aanraking met termen als omzet, inkoopkosten, verkoop- en bedrijfsresultaat. Als ze besluit om voor zichzelf te beginnen stuit ze op begrippen als investeringen, terugverdientijd, balans en resultatenrekening. Ze vraagt een lening aan bij de bank en moet berekeningen rondom liquiditeit, solvabiliteit en rentabiliteit kunnen overleggen.
Door het hele boek heen worden de moeilijkste begrippen uitgelegd aan de hand van het verkopen van blikjes frisdrank op het strand. Van voorzieningen tot quick ratio, van Du Pont schema's tot verschillende kostprijsberekeningen, van voorraadwaardering tot break-even punt.
'Dit boek is een verademing voor iedereen die denkt dat cijfers en berekeningen afleiden van ondernemerschap' - prof.dr. Henry Robben, hoogleraar Marketing
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Alex Klein
Inhoudsopgave
Introductie voor de student
Introductie voor de docent
Introductie voor de (aanstaande) ondernemer
1. Proefdraaien
2. Op eigen benen staan
3. Uitbreiding?
Bijlagen
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan