Albert J. Bernstein is klinisch psycholoog, bestsellerauteur en in de VS een nationaal erkend expert op het gebied van conflictbeheersing.
Meer over de auteursNeanderthalers op het werk
Hoe mensen en hun gekonkel je stapelgek kunnen maken... en wat je er aan kan doen
Gebonden Nederlands 2003 9789055942671Samenvatting
Ontdek wat u kunt doen als mensen zich op kantoor als primitieve holbewoners gedragen, zodat u een hoop tijd en energie moet verspillen aan gekonkel, machtsspelletjes en conflictsituaties. De auteurs spitsen zich toe op de ongeschreven regels en rituelen van het bedrijfsleven. Met karikaturale personages en voorbeelden verduidelijken ze de verschillende maatstaven die bij de beoordeling van situaties een rol spelen. Wie de ultieme trukendoos en de onpeilbare motieven voor promotie wil leren kennen, kan in dit boek terecht. Kortom, 'Neanderthalers op het werk' is een humoristisch maar ook nuttig boek waarin elke lezer een deeltje van zichzelf, maar vooral veel van de ander zal herkennen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Ik word stapelgek van ze! Al die Neanderthalers op mijn werk Heb je je weleens afgevraagd wie er beslist hoe de dingen bij jou op kantoor worden gedaan? Als je soms het gevoel hebt gehad dat alles doorgestoken kaart is, dat men zich niet aan de regels houdt, en dat niemand je ooit vertelt wat je zou moeten weten, dan zijn er misschien een paar dingen die je niet weet over de mensen waarmee je samenwerkt.
2. Bij de groep gaan horen: overgangsrites, vuurproeven en oude geheimen die uw baas kent, maar u niet Met al die rituelen en ceremonies zou je je af kunnen vragen hoe er ooit nog wordt gewerkt totdat je inziet dat die rites een belangrijk onderdeel van het werk vormen. Wat betekent het eigenlijk écht wanneer er gezegd wordt: 'Zo doen we dat hier'?
Deel II De Rebellen: de individualisten op het werk
3. Alle regels creatief doorbreken Je hoeft bij deze individualisten niet aan te komen met je beleidsgeklets. Zij moeten aan het werk. Maar is er een crisis, dan heb je dit soort jongens nodig: aan jouw kant. Hoe het komt dat iedereen, van de werkvloer tot de top, in elk geval iets van de Rebel in zich heeft.
4. Geluk hebben, de grote kans en de samenzweringstheorie Waarom sommige mensen slagen en anderen niet? Is het gewoon geluk hebben, het Old Boysoes Network, of is er iets anders aan de hand? Waarom je eens moet kijken naar de dingen waaraan je een hekel hebt, en ze dan toch doen.
5. De Koele Cultus en de Mythe van de Zuiverheid Waarom poeha en minachting sommige mensen helpen hun angst te verbergen. Waarom het bij jullie bedrijf barst van de mensen die denken dat zij de enigen zijn die weten wat ze doen of die de dingen op de goede manier doen. Verder zijn het allemaal verraders of weten ze gewoon niet wat er aan de hand is.
Deel III Onschuldigen op het werk: de Gelovigen
6. Gelovigen en de Mythe van de Motivatie
Ze doen een hoop werk erg goed, maar als ze denken dat het geheim van succes is 'Werk hard, houd je aan de regels en doe je werk goed', dan zullen ze in het hiernamaals beloond, maar hier op aarde teleurgesteld worden. Helaas gaat het in het zakenleven niet op die manier. De Mythe van de Motivatie is de paradox van het bedrijfsleven.
7. De behoefte om te meten (en andere verwarrende gebruiken) Rituelen van Gelovigen de Heilige Doelstellingen, het serieuze beoordelingsoverzicht, het Ophangen van de Regels zij meten verdiensten en wijzen de weg naar omhoog aan. Is dat wel zo? Niemand vertelt je wat de regels om te slagen zijn. Daar moet je zelf achter zien te komen.
8. Ik word gek van mijn baas: wat er gedaan kan worden aan misleide autoriteiten Het onuitgesproken conflict dat de kern vormt van de meeste bedrijven, gaat niet over zulke pietluttigheden als bijvoorbeeld wie het bedrijf leidt. Dit gaat pas écht over iets. Het gaat over wie er gelijk heeft. Als je voor de duivel werkt, kan je beter op strategie dan op bezweringsformules vertrouwen.
9 De Mythe van de Mensverslindende Baan De Romantische Ziekte de Mythe van het Opgebrand-zijn wordt zo genoemd door de mensen die eraan lijden. Hoe we het mythische beest verslaan en de verantwoordelijkheid voor onszelf gaan nemen.
Deel IV Strijders op het werk: de Rivalen
10. De Cultus van het Winnen en de Mystiek van het Management: de geheimen van de macht van de Rivalen Het geloof dat de harten van Rivalen, van Alexander de Grote tot je baas aan toe, heeft beroerd. Zij begrijpen dat het er niet om gaat hoe hard je werkt; het gaat erom waaraan je hard werkt. Zij weten dat de manier om dingen gedaan te krijgen politiek bedrijven is. Heeft dat geen succes, dan kan je altijd nog gewapend ten strijde trekken.
11. Oprichters, strijders en ondernemers: bedrijfshelden en mythische verhalen Van de ondernemer die Het Grootste Bedrijf ter Wereld heeft opgezet tot de verkoper die op zijn eigen sterke verhalen teert, heeft ieder bedrijf haar vele verhalen over haar eigen soort helden. Deze mythen bevatten een boodschap, maar als je ze letterlijk neemt, dan ontgaat die boodschap je misschien.
12. De krijgsregels der strijders Ritueel gedrag onder de Rivalen. Het maakt niet uit dat een hoop van deze dingen goedkoper en efficiënter zouden kunnen worden gedaan door samen te werken. Wil ze acceptabel zijn voor Rivalen, dan moet iedere overeenkomst er uitzien als een persoonlijke strijd. Er worden geen gunsten gegeven of gevraagd.
Deel V De regels van het spel
13. Bullebakken in de directiekamer: 'Ik heb geen problemen met gezag. Het is alleen toevallig zo dan mijn baas een incompetent, kleinzielig stuk vreten is.oe Een hekel aan je baas hebben hoort er bijna bij. We analyseren een veel voorkomend tijdverdrijf.
14. De manager als professor en koning: omgaan met welwillende dictators en koningen in het bedrijf Als Rivalen-managers zichzelf beschouwen als de enige lieden van de afdeling die iets weten, dan hebben ondergeschikten meestal weinig waardering voor ze; maar als hun bazen zich als koningen gedragen, gaan werknemers aan revoluties denken.
15. De taal van het management Misschien spreken jij en je baas wel verschillende talen. Een handig boekje met uitdrukkingen in managementland.
16. Je bedrijfsonschuld verliezen: het doorgronden van de zes mysteries Het enige wat echt helpt tegen dat rotte Gelovigen-gevoel, is ontdekken wat er zich eigenlijk afspeelt. In dit hoofdstuk onthullen wij die mysteries. Hoe je de harde les van het Elfde Gebod moet leren en er achter komen wat de eerste tien geboden bij jouw bedrijf zijn.
17. De Tien Geboden van de Rivalen plus één In het bedrijfsleven is het zo dat als je iets aan iemand vraagt, je vaak nul op het rekest zal krijgen. Om Rivaal te zijn, moet je je aan je eigen besluiten houden en de behoefte om toestemming te vragen, laten varen. Andere vuurproeven zijn bijvoorbeeld Leren lezen wat er niet op de muur geschreven staat, je faalangst te onderdrukken, en de behoefte te worden geprezen te laten varen. Met dit soort inwijdingseisen is makkelijk te begrijpen waarom er mensen zijn die er de voorkeur aan geven niet mee te doen, en waarom degenen, die wel de ceremoniële krijtstreep bereiken, soms het zicht op de zaken verliezen.
18. Een managementboek met een happy end? Hoe dat kan Hoe het onze personages over een paar jaar vergaat. Wat er zou kunnen gebeuren als je doet wat wij je aanraden in plaats van vast te blijven houden aan verouderde ideeën. Mensen luisteren en werken samen. En wat het mooiste is: het bedrijfsleven lijkt nu niet meer zo'n gekkenhuis. Het zou ook voor jou kunnen gelden. Probeer het eens.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan