Het gesprek aangaan
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2014 9789059728578Samenvatting
Wat je zegt is belangrijk, maar nog belangrijker is hoe je iets zegt.
Mensen in organisaties verzuchten nogal eens: `Waarom praten we toch zoveel? Kunnen we daar niet eens mee stoppen en ons richten op het doen? Maar dat doen blijkt zonder goede gesprekken vaak lastiger dan we in eerste instantie willen geloven.
Het gesprek aangaan laat zien hoe je de psychologie van het beïnvloeden kunt gebruiken om je dagelijkse (werk)gesprekken effectiever te voeren. Het helpt je om je eigen gedrag te analyseren, in kaart te brengen waar jouw voorkeuren en automatismen liggen en waar de speelruimte ligt om de ander te raken en door de ander geraakt te worden. Daarbij vormen de drie dimensies van invloed de kern van een krachtig invloedmodel:
Je moet de durf hebben om ruimte te nemen;
het geduld om ruimte te geven;
en het zelfvertrouwen om ruimte te delen.
Dit model leert je om je eigen gedrag flexibeler en effectiever te maken, om een stijl van beïnvloeden te ontwikkelen die echt bij jou past. Door de tips, oefeningen en reflecties in dit boek kun je er direct zelf mee aan de slag gaan en je gespreksvaardigheid vergroten.
Erik Boers en Nico Swaan begeleiden al decennialang lastige gesprekken in organisaties en leiden mensen daarin op. Zij zijn verbonden aan het internationale adviseursnetwerk Learning Consortium.
Het materiaal in dit boek schept inzicht in je persoonlijke stijl van communiceren en de mogelijke impact op anderen.
Hanneke Kusters, Mars Nederland
Deze theorie en de bijgeleverde oefeningen maakten me opnieuw het fundamentele belang van menselijke communicatie duidelijk, met name de talloze varianten die communicatief gedrag kan aannemen.
Paul Harrison, NXP Semiconductors, UK
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan