Viktor E. Frankl was een van de bekentste psychotherapeuten van deze tijd. Hij was hoogleraar in de neurologie en de psychiatrie aan de universiteit van Wenen en hoogleraar in de logotherapie aan de universiteit van San Diego.
Meer over Victor E. FranklDe zin van het bestaan
Een inleiding tot de logotherapie
Paperback Nederlands 1995 1e druk 9789061001737Samenvatting
Professor Viktor Frankl beschrijft in het eerste deel van deze nog steeds actuele klassieker zijn aangrijpende ervaringen in het concentratiekamp, waar hij zijn geliefde vrouw en familie verloor. Hij verbleef drie jaar in verschillende concentratiekampen waar hij getuige was van het meest gruwelijk menselijk leed. In zijn verhaal introduceert hij zijn filosofie- en logotherapie. Zijn denkbeelden vermengen zich geleideljk met het verhaal. In het tweede deel introduceert hij zijn logotherapie, een uiterst humane vorm van psychiatrie die is gebaseerd op het streven van de mens om een hogere, definitieve betekenis aan het leven te geven.
‘In tegenstelling tot vele Europese existentialisten is Frankl pessimistisch noch antireligieus. Integendeel. Voor iemand die jarenlang niet anders dan lijden en de macht van het kwaad om zich heen heeft gezien, heeft hij een verassend optimistische opinie omtrent het vermogen van de mens zich boven zijn lijden te verheffen en een toepasselijke, gerichte waarheid te vinden.
Ik zou dit boek warm willen aanbevelen, want het is een prachtig dramatisch verhaal, dat de meest essentiële menselijke problemen behandelt. Het bezit zowel literaire als filosofische waarde en vormt een boeiende inleiding tot de belangrijkste psychologische richting van deze tijd’ –Gordon W. Allport, hoogleraar in de psychologie aan Harvard University
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Victor E. Frankl
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan