Coaching in context
Denken over Maatschappij & Begeleidingskunde
Gebonden Nederlands 2018 1e druk 9789078876144Samenvatting
Hoe zijn maatschappelijke ontwikkelingen van invloed op het werk van coaches en hoe reageren zij daarop? En omgekeerd: welke invloed oefent coaching uit op de maatschappij? Hoe zien vakgenoten, professionals uit verwante beroepen en filosofen dat?
Over deze vragen komen eenentwintig Vlaamse en Nederlandse denkers aan het woord. Met elkaar levert dit een gedifferentieerd tijdsbeeld op van maatschappelijke ontwikkelingen en begeleidingskundige praktijken. Zo wordt coaches een spiegel voorgehouden die confronterend, maar ook leerzaam kan zijn voor iedereen die het lef heeft daar eens goed in te kijken.
Sijtze de Roos (1947)... is opleider, (leer)supervisor en coach, en als redacteur verbonden aan het Tijdschrift voor Coaching. Hij was LVSC voorzitter en president van de Association of National Organisations for Supervision and Coaching (ANSE). Hij doceerde supervisiekunde aan de Haagse Supervisoren Opleiding en theorie en methoden aan de Master Organisatie Coaching (MOC), eveneens van de Haagse Hogeschool. In binnen- en buitenland verschenen van zijn hand artikelen en boeken over social work methodiek, coaching en supervisie.
Jikke de Ruiter (1962)... is neerlandicus, communicatietrainer, personal-, team- en organisatiecoach en als redacteur verbonden aan het Tijdschrift voor Coaching. Zij was van 1988 tot 1992 docent Nederlands en communicatie en is vanaf 1993 zelfstandig gevestigd als trainer/ opleider in organisaties. Zij publiceert artikelen over de relatie tussen individuele ontwikkelvragen en de maatschappelijke context. Daarnaast spreekt ze voor groepen en op congressen over het thema maatschappijbewust begeleiden, en is ze moderator tijdens debatten en dialogen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan