Gerjanne Dirksen is oprichter van het BreinCentraal Leren Instituut (BCL Instituut), de organisatie die breinkennis en de praktijk van opleiden en begeleiden aan elkaar verbindt.
Meer over de auteursBreindidactiek
Inclusief 50 voorbeelden van docenten
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789082286205Samenvatting
Ontdek hoe het brein werkt bij leren. Hoe kan jij als docent leerlingen en studenten helpen meer uit hun maakbare brein te halen en met meer plezier te leren? Twee benaderingen ondersteunen docenten om recente breinkennis toe te passen in hun praktijk: zes breinprincipes om lessen te verrijken en de ASOOO benadering om leerlingen en studenten te motiveren tot leren. Breindidactiek dus: didactiek op basis van het functioneren van het brein.
Deze benaderingen worden wetenschappelijk onderbouwd en rijkelijk geïllustreerd met tips, werkvormen en 50 voorbeelden van docenten uit po, vo, mbo en hbo. Docenten kunnen dit goed inzetten bij de voorbereiding en uitvoering van hun lessen, ook binnen een bestaand onderwijsprogramma. Prof. dr. Jaap Murre: Door duidelijke accenten, veel tips, aansprekende voorbeelden en goed gekozen metaforen is dit een boek geworden dat de kloof tussen de cognitieve neurowetenschappen en de beroepspraktijk overbrugt en dat niet alleen leuk is om te lezen maar ook direct in de praktijk inzetbaar.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Monica Den Boer
Over Hulda Möller
Over Jacquelien Willemse
Inhoudsopgave
Inleiding 10
Historie van BCL benaderingen 14
Hoe is dit boek opgebouwd? 15
Dank aan 18
Liefde voor leren en oproep 19
DEEL I Neuromythen en het brein 20
Inleiding Metacognitie, weten over de werking van het brein bij leren heeft zin 21
1 Neuromythen 23
Ontmasker de mythen over brein en geheugen
We gebruiken slechts 10 procent van ons brein? 24
Iedereen heeft een dominante linker- of rechterhersenhelft? 25
Geheugen is een soort opslagruimte in het brein? 27
Ooit te oud om te leren? 28
We kunnen multitasken? 29
Een fotografisch geheugen bestaat? 30
Sluit aan op voorkeuren in leerstijl? 31
2 Het brein achter leren 34
Over snelwegen, spiegels en olifanten in ons brein
Van geitenpaadjes naar snelwegen in je brein 35
Plasticiteit: ervaring vormt ons brein 39
Plastic elastic 43
Spiegels in het brein en na-apen 44
Berijder en olifant: ratio versus emotie? 48
Een kersvers brein rond 23 jaar: berijder en olifant volwassen? 51
M/v-brein en m/v-stereotype 56
Samenvatting 59
DEEL II Alle zes in de les! 60
Inleiding Een gemeenschappelijke taal en mo gelijke voorkeur voor breinprincipes 61
3 De 'structurerende' breinprincipes 66
Focus 66
Herhaal 80
Voortbouwen 94
4 De 'activerende' breinprincipes 103
Emotie 103
Creatie 113
Zintuiglijk rijk 125
DEEL III Het brein open voor leren, de ASOOO benadering 136
Inleiding Hoe motiveren tot leren en achtergrond van ASOOO benadering 137
5 Autonomie en status 140
Het brein emotioneel open voor leren
Autonomie en status: dopamine en adrenaline triggers 140
Autonomie: geef ze keuzemogelijkheden en laat ze meedenken 142
Status: stimuleer trots op eigen voortgang en bevorder verbondenheid 151
Samenvatting 160
6 OOO… 161
Het brein cognitief open voor leren
Verschillende mindsets, strategieën en efecten 162
Een fixed mindset 164
Een groei mindset 166
Mindsets herkennen en domeinen 168
Efect op zelfvertrouwen 171
Proud to be vout: fouten en brein 172
De andere kant? 176
Drie wezenlijke vragen voor elke docent 177
MindShift: tips om groei bij leerlingen te stimuleren 183
Samenvatting 187
7 Van groeigerichte feedback naar groeigericht gesprek 188
Ben jij een goede ASOOO?
Feedback en brein 189
Groeigerichte feedback: doorzetten of afaken 191
Feedback en leeftijdsgrens 196
Hoogbegaafdheid en feedback 198
Groeigericht gesprek met ASOOO 201
Samenvatting 203
8 Fysieke omgeving en cultuur 204
Licht, lucht, inrichting leerplek en rituelen
Lucht, licht en geluid 205
Verandering in plek en inrichting 208
ASOOO rituelen en cultuur 211
Samenvatting 215
DEEL IV De rode draad 216
Hoofdstuk 1 en 2 Neuromythen en het brein achter leren 217
Hoofdstuk 3 en 4 De zes BCL breinprincipes 219
Hoofdstuk 5, 6 en 7 De ASOOO benadering 221
Hoofdstuk 8 Fysieke omgeving en cultuur 222
Over de auteurs 223
Boeken 224
Illustratieverantwoording 226
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan