Sergio van der Pluijm studeerde algemene sociale wetenschappen. Hij werkte 15 jaar in het reclasseringsveld, een rijke leerschool qua termen als ‘motivatie', ‘weerstand' en ‘gedragsverandering'. Hij verdiepte zich in diverse coachmethodes. In 2010 richtte hij trainingsbureau Bewezen Effect op en heeft als missie om evidence-based coachmethoden toegankelijk te maken voor een breed publiek.
Meer over de auteursCoachen 3.0 - Deel 3 Acceptatie en commitment
Positief, effectief coachen anno nu
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789083123363Samenvatting
Coachen 3.0 – Acceptatie en commitment is het derde deel in de trilogie over coachen op basis van wetenschappelijke inzichten. Je kunt dit boek zowel lezen als zelfhulpboek wanneer je als coachende professional de nieuwste inzichten in de psychologie wilt leren toepassen.
Door dit leerboek help je jezelf én je coachees om idealen te verwezenlijken en effectief om te gaan met de belemmeringen die je onderweg tegenkomt. Bestsellers deel 1 en 2 gingen over motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht coachen.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Sergio van der Pluijm
Over Jaantje Thiadens
Inhoudsopgave
Voorwoord door Monique Samsen 12
Inleiding 15
Stel je voor … 15
Psychologische flexibiliteit 15
We leven in een feelgoodmaatschappij 16
Wat is ACT eigenlijk? 17
Waarin verschilt ACT van andere coachmethoden? 20
Hoe is ACT ontstaan? 21
Voordelen van coachen met ACT 24
Een voorproefje van ACT 25
Leeswijzer 26
1. Twee recepten voor het leven 29
Inleiding 29
De paradox van deze tijd 31
Een beproefd recept voor een vermoeid en ongelukkig leven 34
Kortom: we doen vaak aan zelfafwijzing 40
Het ACT-recept voor een rijk en betekenisvol leven 41
Kortom, we mogen compassie hebben met onszelf 46
Ervaringsgericht, praktisch en toekomstproof 48
Samenvatting 49
2. De basishouding van de A.C.T.-C.O.A.C.H. 51
Inleiding 51
Acceptatie 53
Commitment 54
Training of Therapie? 55
Contact 56
Open 57
Aandachtig aanwezig 58
Compassievol 59
Holding space 60
De vijf basisaannames van ACT 61
Didactisch en procesgericht 67
Samenvatting 69
3. Aandachtig aanwezig zijn 71
Inleiding 71
Wat is mindfulness eigenlijk? 72
Mindfulness bij ACT 75
Voordelen van aandachtig aanwezig zijn voor de coach 76
Je eigen lichaam en geest als instrument gebruiken 77
Mindfulness inzetten tijdens de sessie met je coachee 78
Mindfulness expliciet en impliciet inzetten 78
Metaforen rondom de vaardigheid ‘Aandachtig aanwezig zijn’ 80
Tips voor de begeleiding van ACT-oefeningen 81
Mindfulnessoefeningen voor tijdens de sessie 83
Speelse oefeningen voor thuis 87
Procesgerichte vragen rondom aandachtig aanwezig zijn 90
Samenvatting 91
4. Waarden verhelderen 93
Inleiding 93
Wat zijn waarden eigenlijk? 94
Wat zijn waarden niet? 96
Metaforen rondom de vaardigheid ‘waarden verkennen’ 107
Oefeningen om waarden te verhelderen 108
Procesgerichte vragen rondom waarden 113
Samenvatting 115
5. Toegewijd handelen 117
Inleiding 117
Waarom actie zo belangrijk is 118
Zelfvertrouwen leidt tot actie 119
Inzicht leidt tot actie 119
De rol van toewijding 121
Verschillende soorten doelen 123
W.I.S.E.-doelen stellen 126
Metaforen rondom toegewijde actie 134
Oefeningen rondom toegewijde actie 135
Procesgerichte vragen rondom toegewijde actie 138
Samenvatting 139
6. Gedachten opmerken 141
Inleiding 141
De veranderende visie op ons denken 142
Wat is defusie? 144
Waarom ‘positief denken’ vaak niet werkt. 147
Fusie herkennen bij jezelf en coachees 149
Het doel van defusie 151
Metaforen rondom defusie 151
Defusie oefeningen 153
Voordat je als coach defusie gaat inzetten 158
Procesgerichte vragen rondom defusie 160
Samenvatting 161
7. Actieve acceptatie 163
Inleiding 163
Vier misverstanden over actieve acceptatie 164
Waarom we neigen naar controle en vermijding 166
Vier manieren waarop we onze innerlijke ervaring vermijden 168
De prijs van vermijding in kaart brengen 171
Van vuile pijn naar schone pijn 173
Actieve acceptatie in vier stappen 175
Enkele tips bij het begeleiden van actieve acceptatie 176
Metaforen rondom actieve acceptatie 180
Oefeningen rondom actieve acceptatie 182
Procesgerichte vragen bij actieve acceptatie 190
Samenvatting 191
8. Een ruime, flexibele zelfbeleving 193
Inleiding 193
Ons geïdealiseerde zelfbeeld 194
Negatieve overtuigingen over jezelf 197
Zelfbeeld bestrijdend gedrag 198
De bril waardoor we kijken 198
Identificatie met de rollen die we vervullen 199
Hoe ontwikkel je nu een ruime, flexibele zelfbeleving? 202
Metaforen rondom een ruime en flexibele zelfbeleving 209
Oefeningen rondom een ruime en flexibele zelfbeleving 210
Procesgerichte vragen rondom flexibele zelfbeleving 214
Samenvatting 215
9. Procesgericht werken met de ACT-Matrix 217
Inleiding 217
Wat is de ACT-Matrix? 217
De vier hoofdvragen van de ACT-Matrix 221
Het observerende zelf (O.Z.) 224
Onderzoeken wat de functie van bepaald gedrag is 225
De ACT-Matrix en psychologische flexibiliteit 225
De ACT-Matrix en de zes vaardigheden van de Hexaflex 227
Extra vragen bij de ACT-Matrix 229
Vragen om het observerende zelf te versterken 233
Samenvatting 239
Verder leren 240
Nawoord door Jaan 242
Nawoord door Sergio 244
Over Jaantje 246
Over Sergio 247
Dankwoord 248
Literatuur en andere bronnen 251
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan