Cor van Geffen (MSc, PTSTA, TA organisational) is een inspirerende facilitator van ontwikkelings- en veranderprocessen. Hij is gefascineerd door teams en de dynamiek binnen teams. In de afgelopen twintig jaar heeft hij voor ruim 300 opdrachtgevers meer dan 3500 medewerkers getraind en begeleid. Daarnaast is hij opleider bij de TA Academie, Nyenrode en The Berne Institute.
Meer over Cor van GeffenDe 7 Pijlers van succesvolle teams
Nieuwe wegen naar optimale teamontwikkeling
Gebonden Nederlands 2022 1e druk 9789085601326Samenvatting
De afgelopen vijftien jaar heb ik het voorrecht gehad dat Cor mij wilde bijstaan in het laten excelleren van de diverse management- en directieteams waarin ik zat. Of het nou ging om onderlinge verhoudingen, de communicatie of in het doelgerichter en resultaatgerichter werken: altijd werd het team beter. Het voelde altijd alsof we het zelf bedachten, maar terugkijkend was het steeds de warme wijze hand van Cor die het team de weg naar succes wees. Ik heb vaak verzucht: 'Ik wou dat ik zijn toverboek had!' Welnu, hier is dat boek!
- Jeroen van der Ster directeur/bestuurder Ambulancezorg Groningen
Met dit boek kunnen managers en medewerkers een stevig fundament neerleggen voor het optimaal laten presteren van teams. Op een zeer toegankelijk wijze weet de auteur theorievorming en praktische toepassing bij elkaar te brengen. Hij hanteert daarvoor als referentiekader de Transactionele analyse. Vanuit deze persoonlijkheidstheorie en vanuit de ontwikkelingspsychologie worden medewerkers in staat gesteld om zichzelf te overtreffen. Daarmee legt hij de unieke combinatie om innerlijk leiderschap en individuele prestaties samen te brengen met het verbeteren van de teamprestaties. Het boek biedt maatwerk in het analyseren van wat een team nodig heeft en biedt gerichte handvatten om de teamperformance gestaag en continu te verbeteren.
- Willem Zandbergen directeur Sociale Verzekeringsbank
Veel organisaties kennen veel wisselingen in hun teams, teamleden en taken of doelen voor die teams. Medewerkers voelen zich regelmatig ontheemd, niet verbonden of kunnen hun draai niet vinden. Met als gevolg dat het veel tijd en moeite kost om die teams weer een goede bijdrage te laten leveren aan de doelstellingen van die organisatie. De afgelopen periode is dit zichtbaarder dan ooit geworden doordat we ook meer digitaal zijn gaan werken. Daarnaast kent elk team ook lastig op te lossen spanningsvelden, zoals het spanningsveld tussen stabiliteit en de behoefte aan groei.
Gelukkig zijn er manieren om meer verbinding, samenwerking, resultaatgerichtheid en ontwikkeling binnen teams vorm te geven. In dit boek reikt Cor van Geffen concrete handvatten aan, waardoor je
* voldoende veiligheid en ruimte kunt bieden voor nieuwe ontwikkelingen;
* de denkkracht en het kritisch vermogen van het team kunt versterken;
* de competenties in het team maximaal kunt benutten;
* structuren en procedures ondersteunend kunt laten werken;
* een teamidentiteit kunt bouwen die verbindend werkt en samenwerking stimuleert.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cor van Geffen
Inhoudsopgave
Dit boek gaat over 10
De basis: cycle of development 16
De zeven pijlers 22
Teams, groepen en leiderschap 26
DEEL I DE 7 PIJLERS 33
Pijler 1 BEING 35
INTERMEZZO 1: Het belang van contracteren 40
INTERMEZZO 2: Het belang van strooks 42
Pijler 2: DOING 52
INTERMEZZO 3: Permissies anders bekeken 57
Pijler 3: THINKING 65
INTERMEZZO 4: Divergerende technieken 71
Pijler 4: IDENTITY 79
Pijler 5: STRUCTURE 93
INTERMEZZO 5: Appreciative Inquiry 105
Pijler 6: COMPETENCE 109
INTERMEZZO 6: Andere inzichten rondom competenties 113
Pijler 7: INTEGRATION 121
INTERMEZZO 7: Het belang van consistentie 123
DEEL II DE TOOLKIT 133
Toolkit 135
Over de auteur 187
Dankwoord 189
Eindnoten 191
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan