Ben Baarda geeft al vele jaren les in het opzetten en uitvoeren van onderzoek aan zowel studenten als aan mensen die in de praktijk werkzaam zijn.
Meer over Ben BaardaInspiratieboek creatief communiceren met kinderen en jongeren
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789088509292Samenvatting
Een goed gesprek vindt doorgaans niet gepland maar toevallig plaats en op plekken die daar niet per se voor bedoeld zijn, bijvoorbeeld onderweg in de auto. Als professional is het lastig om een dergelijk spontaan gesprek in scène te zetten. Hoe krijg je kinderen en jongeren aan het praten over een moeilijk onderwerp, met een wildvreemde, op een vreemde plek en op een niet door hen gekozen tijdstip?
De vraag ‘Kun je iets over jezelf vertellen?’ levert vaak niet alleen bij volwassenen maar ook bij kinderen verwarring op. Wat zal ik wel en wat zal ik niet zeggen? Vraag je ‘Waar lijk je meer op? Op een olifant of op een muis?’ dan krijg je vaker spontane reacties en zeker minder sociaal wenselijke antwoorden, want wat is sociaal wenselijker? Een olifant of een muis? Doordat je beter aansluit bij de leefwereld van het kind levert deze creatieve manier van communiceren niet alleen relevantere reacties op, de interacties met de kinderen worden ook levendiger en speelser. Zeker bij goed doorvragen, kun je erachter komen wat een kind te vertellen heeft.
Er zijn veel andere eenvoudige, uitdagende manieren om met kinderen moeilijke zaken te bespreken, variërend van samen een potje scrabbelen tot het maken van een gezinsopstelling met koffiebekertjes. Ben Baarda verzamelde ruim vijftig voorbeelden van creatieve manieren om informatie te krijgen van kinderen en jongeren over henzelf en hun leefomgeving. Greetje Sieders maakte daar veel tekeningen bij die gebruikt kunnen worden bij de gesprekken. Hopelijk inspireert het tot nog creatiever communiceren met kinderen en jongeren!
Formaat boek: 21 x 28 cm
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Een kind/jongere als persoon leren kennen 19
2a.Vragen 19
2b.Tekenen 26
2c. Projectie 31
2d.Spelletjes en tests 35
2e. Emoties 41
2f. Internetprogramma’s 44
3. Hoe beleeft een kind/jongere zijn gezin? 47
3a.Vragen 47
3b.Tekenen 51
3c. Projectie 52
3d.Spelletjes 54
3e. Emoties 57
3f. Knutselen 59
4. Ontdekken hoe het leven van een kind/jongere eruitziet 63
4a.Vragen 64
4b.Tekenen 68
4c.Projectie 68
4d.Spelletjes 72
4e.Emoties 74
4f. Internetprogramma’s 74
4g.Knutselen 77
Bijlagen 81
Bijlage I 83
Bij welke leeftijd en voor welk doel kun je welke
techniek gebruiken?
Bijlage II 87
Een overzicht van de ontwikkeling van
kinderen en jongeren en de consequenties
voor de communicatie
Bijlage III 93
Een overzicht van de websites in dit boek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan