

Frank Kwakman is auteur, organisatie-adviseur en mede-directeur van e-Progress | Resultaat met talent. Hij heeft meer dan dertig jaar ervaring met het begeleiden van organisaties bij groei, ontwikkeling en performance.
Met 'Leidinggeven aan jezelf' is zijn 21e boek verschenen. In zijn boeken reflecteert hij op zijn eigen praktijkervaringen met het doel anderen te inspireren om in beweging te komen, nieuwe kansen te zien en verborgen talenten te ontdekken.
Meer over de auteursGroot Innovatie Modellenboek
40 innovatiemodellen voor het versterken van ondernemerschap bij bedrijfsleven en overheid
Gebonden Nederlands 2013 1e druk 9789089651037Samenvatting
In een markt die volop in beweging is, is innovatie op alle fronten geboden: producten en diensten, organisatie en processen, talenten van medewerkers, samenwerking in de keten, nieuw leiderschap en co-creatie. In de veelheid aan literatuur over innovatie komen evenzovele benaderingen aan bod en alle hebben zeggingskracht op hun terrein. In dit 'Groot Innovatie Modellenboek' kiezen we voor een brede definitie en vatten we innovatie op als verlengstuk van ondernemerschap. Daarmee vormen de innovatiemodellen in dit boek handreikingen om in deze markt aansluiting te vinden op nieuwe vragen en behoeften van consumenten, bedrijven en burgers.
Nederland wordt meer en meer een diensteneconomie. Daarom besteden we in dit boek niet alleen aandacht aan productinnovatie, maar ook nadrukkelijk aan het ontwikkelen van nieuwe diensten en dienstverlening. We realiseren ons daarbij dat het denken in termen van producten en diensten als onderscheiden 'proposities' naar de markt niet langer houdbaar is. Ze gaan meer en meer hand in hand en versterken elkaar. Leveranciers van diensten en producten kunnen dan ook over en weer van elkaar leren.
Vanuit dit perspectief worden in dit boek zes categorieën met modellen en instrumenten gepresenteerd:
- Strategie & innovatie: modellen waarmee je het innovatieproces in een bedrijf richt en organiseert
- Kansen & klanten: modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten
- Keuzes & investeringen: modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren
- Samenwerking & partners: modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnerships ontwikkelt
- Projecten & resultaten: modellen die je vertellen hoe je een innovatieproject leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet
- Cultuur & organisatie: modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt
Het 'Groot Innovatie Modellenboek' is geschreven voor en door ondernemende professionals binnen bedrijfsleven, overheid en sectoren als zorg en onderwijs. Of je je nu ondernemer, business developer, innovatiemanager, adviseur of business-unit manager noemt, je hebt een verantwoordelijkheid voor het vernieuwen van je organisatie, producten of diensten. Je realiseert je dat innovatie mensenwerk is, en dat innovatie om samenwerking vraagt en om een goed doordacht proces. De modellen in dit boek zijn bedoeld om je daarbij van dienst te zijn en te inspireren.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Frank Kwakman
Over Ruud Smeulders
Inhoudsopgave
Voorwoord
Introductie
DEEL 1: STRATEGIE & INNOVATIE
Modellen waarmee je het innovatieproces in een organisatie richt en organiseert
1. Groeimodellen
Nieuwe business creëren vanuit verschillende vormen van waardecreatie
2. Diensten-Innovatiemodel Syntens
Nieuwe diensten ontwikkelen op basis van een heldere strategie
3. De Innovatie Matrix
Kiezen voor innovatie die duurzaam is en impact heeft
4. Scenarioplanning
De toekomst verkennen om sneller kansen te herkennen
5. Het groeimodel van Ansoff
Het kiezen van de best passende groeistrategie voor je organisatie
6. Het SIMO-framework
Voor het richten van creativiteit en innovatie in de dienstensector
7. Innovatiestrategie
Strategisch denken rond innovatie op de kaart zetten
DEEL 2: KANSEN & KLANTEN
Modellen die helpen om een visie en ideeën te genereren in samenspraak met klanten
8. Trendanalyse
Gestructureerd naar buiten kijken en relevante trends op het spoor komen
9. Blue Ocean strategie
Concurrentie irrelevant maken door je op een nieuwe markt te begeven
10. De innovatieradar
De juiste innovatieprojecten kiezen
11. De Strategische Innovatie Cyclus
Een nieuwe groeicurve creëren in plaats van blijven verbeteren
12. Gebruikergedreven innovatie
Dienstverlening verbeteren op basis van gedragsonderzoek bij gebruikers
13. Customer Journey Map
Zichtbaar maken van klantervaringen bij het ontwikkelen van nieuwe diensten
14. Persona als innovatie-instrument
Verhalen van modelklanten gebruiken om klantinzicht tot leven te brengen
15. De superpromoter
Gebruik maken van enthousiaste klanten en medewerkers bij innovatie
16. Crowdsourcing
Een platform creëren voor het uitwisselen van creatieve ideeën en oplossingen
17. Het Cocha-Model
Je laten inspireren door digital design mogelijkheden
DEEL 3: KEUZES & INVESTERINGEN
Modellen die je ondersteunen bij het uitwerken van ideeën en het nemen van besluiten om te investeren
18. Business roadmapping
Een plan maken voor de ontwikkeling van producten, diensten en technologieën
19. Business Model Canvas
Samenhang brengen in de 'drivers' voor waardecreatie
20. Innovatie Portfolio Management
Beoordelen en managen van innovatie-investeringen
21. Het klantgestuurde businessmodel
Op logische wijze bij het juiste verdienmodel uitkomen
22. Het inzichtgedreven innovatiemodel
Proposities ontwikkelen op basis van inzichten in business, markt en klanten
23. De Innovatie Scorecard
De slaagkans van innovaties bepalen voordat je investeert
24. Innovation Funnel
Het genereren van voldoende kansrijke ideeën
DEEL 4: SAMENWERKING & PARTNERS
Modellen die inzichtelijk maken wanneer innovatie om samenwerking vraagt en hoe je partnerships ontwikkelt
25. Open innovatie
Interactief ontwikkelen van innovaties met veelzeggende klanten
26. Five degrees of co-creation involvement
Beoordelen welke vorm van klantbetrokkenheid effectief is in welke situatie
27. Maatschappelijk Business Case Model
Innoveren gericht op economisch en maatschappelijk rendement GROOT INNOVATIE MODELLENBOEK
28. Alliantievorming
Samen investeren om sneller te innoveren
29. Netmerken
Diversiteit benutten om gezamenlijk een nieuw merk te ontwikkelen
DEEL 5: PROJECTEN & RESULTATEN
Modellen die je vertellen hoe je een innovatieproject inricht, leidt en nieuwe producten en diensten met succes in de markt zet
30. Het Stage Gate-model
Een innovatieproject in vijf stappen tot een succes maken
31. Het APSIT-model
Op basis van beproefde technologie een nieuwe dienst in de markt zetten
32. De InnovatieSleutel
Leiding geven aan lerende innovatieteams
33.Het requirementsmodel
Innoveren met het eindresultaat voor ogen
34. Het VNA-model
Vooraf opbrengsten van in netwerken ontwikkelde innovaties kwantificeren
35. De Customer Value Map
Positioneren van een innovatie op basis van prijs-kwaliteitpercepties
36. Het ESSB-model
Omgaan met aankoopbarrières bij nieuwe producten en diensten
DEEL 6: CULTUUR & ORGANISATIE
Modellen op basis waarvan je het innovatievermogen van een organisatie in kaart brengt, versterkt en duurzaam belegt
37. Het zandlopermodel
Ruimte creëren in een organisatie om kennis te transformeren in kansrijke ideeën
38. De Innovation Climate Scan (ICS)
Ontdekken waarom innovatie niet succesvol verloopt
39. Model voor Innovation Performance Improvement
Heldere criteria hanteren om de innovatiefunctie vorm te geven
40. Challenge Driven Innovation model
Creatief denken stimuleren om een innovatieve organisatiecultuur te ontwikkelen
Over de redactie
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan