Lees verder
Dr. André A. de Waal MBA is managing partner en academisch directeur van het HPO Center, een organisatie die wereldwijd onderzoek doet naar de kenmerken van high performance organisaties, en partner van het Finance Function Research & Development Center, een organisatie die zich specifiek richt op het versterken van financiële functies.
Meer over André de WaalHoe bouw je een High Performance Organisatie?
De vijf universele factoren van excellent presteren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2013 1e druk 9789089651723Samenvatting
Houd u niet langer bezig met wat u denkt dat werkt, of wat u vindt dat zou moeten werken. Als hedendaagse manager kunt u zich beter concentreren op datgene wat werkelijk bijdraagt aan het bereiken van uw doelstellingen. André de Waal ontdekte en analyseerde op wetenschappelijke wijze wat er aantoonbaar toe doet in iedere soort organisatie, wereldwijd, in alle sectoren.
'Hoe bouw je een High Performance Organisatie' beschrijft het bewezen HPO-raamwerk dat bestaat uit de vijf universele factoren waar u op moet focussen om uw organisatie te veranderen in een High Performance Organization (HPO):
- kwaliteit van management;
- openheid en actiegerichtheid;
- langetermijngerichtheid;
- continue verbetering en vernieuwing;
- kwaliteit van medewerkers.
Het HPO-raamwerk is het resultaat van jarenlang internationaal onderzoek naar de succesfactoren van HPO's. In dit boek geeft André de Waal veel praktijkvoorbeelden uit verschillende sectoren, zoals finance, detailhandel, industrie, ICT, hoger onderwijs en overheid. Inclusief interviews met HPO-leiders bij Microsoft, SABMiller, Svenska Handelsbanken, HP, Tata Steel, Ziggo, Unilever en KLM. Het HPO-raamwerk wordt inmiddels wereldwijd bij meer dan 2000 organisaties toegepast.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (4)
Over André de Waal
Inhoudsopgave
1.1 Het raamwerk voor de high performance organisatie
1.2 Definitie van de high performance organisatie
1.3 De voordelen van een HPO en het HPO-raamwerk
1.4 De opzet van dit boek
2. De basis van de HPO: wereldwijd onderzoek
2.1 Wereldwijd HPO-onderzoek
2.2 Vijf factoren van high performance
2.3 Niet-onderscheidende factoren
2.4 HPO-factoren: blijvertjes of niet?
2.5 Waarom is het HPO-raamwerk uniek?
2.6 Praktische toepassing: de HPO-diagnose
3. HPO-factor 1 Kwaliteit van management : zonder goed management geen HPO
3.1 Vertrouwen
3.2. Integriteit
3.3 Een sterk rolmodel
3.4 Snelle beslissingen
3.5 Snelle acties
3.6 Coaching
3.7 Resultaatgerichtheid
3.8 Effectiviteit
3.9 Sterk leiderschap
3.10 Zelfvertrouwen
3.11 Verantwoordelijkheid
3.12 Besluitvaardigheid met betrekking tot niet-presteerders
3.13 Reflectie: is het allemaal te veel?
4. HPO-factor 2 Openheid en actiegerichtheid : minder communicatie, meer dialoog
4.1 Dialoog
4.2 Kennis uitwisselen
4.3 Betrekken van medewerkers
4.4 Maken van fouten toestaan
4.5 Openstaan voor veranderingen
4.6 Prestatiegericht
5. HPO-factor 3 Langetermijngerichtheid : denken aan de belanghebbenden is belangrijker dan aandeelhoudersmanagement
5.1 Oriëntatie op belanghebbenden
5.2 Klantgerichtheid
5.3 Lang dienstverband
5.4 Promotie van binnen uit de organisatie
5.5 Een veilige werkomgeving
6. HPO-factor 4 Continue verbetering en vernieuwing : blijf verbeteren - en wordt daarmee daadwerkelijk innovatief
6.1 Een unieke strategie
6.2 Processen verbeteren, vereenvoudigen en op elkaar afstemmen
6.3 Prestatiemanagement
6.4 Innovatie van producten, diensten, processen en kerncompetenties
7. HPO-factor 5 Kwaliteit van medewerkers : zonder goede medewerkers kan de HPO-status nooit worden bereikt
7.1 Inspiratie
7.2 Veerkracht en flexibiliteit
7.3 Een divers en complementair medewerkersbestand
7.4 Samenwerkingsverbanden
8. Het HPO-transitieproces : zorgen dat het gebeurt
8.1 Introductiefase
8.2 De voorbereidingsfase
8.3 Uitvoeringsfase
8.4 De volhardings- en voltooiingsfase
8.5 Overzicht van de vier fasen
8.6 HPO-coaches
9. Voordelen van het HPO-raamwerk : het loont om het te gebruiken
Over de auteur en het HPO Center
Literatuurlijst
Noten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan