Lees verder
Cor Broekhuizen begon zijn carrière in de jaren ’80 als ‘computerprogrammeur’ bij een verzekeraar. Daarna vervulde hij zo’n beetje alle klassieke IT rollen. De afgelopen 25 jaar heeft hij zich beziggehouden met de vraag hoe de IT-functie van organisaties anders en beter georganiseerd zou kunnen worden.
Meer over Cor BroekhuizenAnders Kijken & Organiseren
Het einde van de IT-afdeling
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789090365268Samenvatting
De vierde industriële revolutie is begonnen. Vrijwel alles wordt software of voorzien van software. De volgende stap in de digitale revolutie. Connected, digitaal, mobiel, virtueel, geautomatiseerd, gerobotiseerd en voorzien van kunstmatige intelligentie. Enorme hoeveelheden data kunnen steeds beter worden verwerkt en geanalyseerd. Alles, zelfs het menselijk lichaam, wordt voorzien van sensoren, software en connectiviteit (internet of things) waardoor nóg meer data beschikbaar komt voor slimme toepassingen.
Bots en robots nemen taken over waardoor banen verdwijnen maar ook nieuwe banen ontstaan. En al die ontwikkelingen versterken elkaar, waardoor er ‘a perfect storm of change’ ontstaat. Organisaties die dit willen bijbenen of zelfs vóór zijn, zien zich genoodzaakt steeds meer te investeren in IT, terwijl het aanbod van IT’ers nu al ontoereikend is en er enorme schaarste lijkt te ontstaan.
Maar we zien ook dat alles wat niet digitaal kan worden, extreem waardevol wordt. Waardevol omdat het minder gemakkelijk en minder snel kopieerbaar of schaalbaar is. Het is daarmee dé onderscheidende factor. Menselijke aspecten zoals leren, creativiteit, voorstellingsvermogen, intuïtie, empathie, emotie en ethiek worden nóg belangrijker dan ze nu al zijn. Want computers kunnen wel simuleren, maar kunnen niet zijn. Dit heeft niet alleen impact op de manier waarop we werken en leidinggeven, maar ook op de manier waarop we (IT) organiseren. De klassieke centrale of demand-supplyorganisatie van IT, met niet zelden een ouderwetse besturing vanuit een Tayloriaans mensbeeld, heeft de langste tijd gehad. Zeker als we de schaarse IT-capaciteit aan ons willen of moeten binden.
Vragen als ‘Wat motiveert professionals? Hoe leren individuen? Hoe leren teams? Hoe realiseer je succesvolle projecten? Hoe organiseer je dat dan? Hoe kom je van A naar B?’ komen uitgebreid aan de orde in dit boek, waarin wordt ingegaan op wat de relevantie is van (impliciete) kennis, irrationaliteit in organisaties, motivatie van professionals en de kunst van leidinggeven aan professionals. Met veel voorbeelden uit de praktijk en inzichten uit kennismanagement en veranderkunde.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Cor Broekhuizen
Inhoudsopgave
1.1 Waar gaat het boek over (en waarover niet)? 13
1.2 Voor wie is het boek geschreven? 13
1.3 Leeswijzer en opbouw van het boek 13
Hoofdstuk 2 De besturing van IT 19
2.1 De geschiedenis van de besturing van IT 20
2.2 Agile en DevOps 27
2.3 Het belang van automatisering van de automatisering 30
2.4 Hooks, Riffs & Licks 35
Hoofdstuk 3 Kennis en leren 39
3.1 Impliciete en expliciete kennis 40
3.2 Een oneindig probleem 45
3.3 De lerende organisatie 46
3.4 Individueel leren 48
3.5 Hooks, Riffs & Licks 52
Hoofdstuk 4 Anders kijken 55
4.1 Van Taylor tot Laloux en de noodzaak van een andere koers 56
4.2 Het systeem en de bedoeling 58
4.3 Het oerconflict 61
4.4 Machtsafstandsreductie-theorie en ‘loslaten’ 64
4.5 Ambiguïteit 69
4.6 Organisatiecultuur 69
4.7 Het gebruik van metaforen 74
4.8 Hooks, Riffs & Licks 76
Hoofdstuk 5 Anders organiseren 79
5.1 Het einde van projectmatig werken? 81
5.2 Anders organiseren 89
5.3 Benader softwareontwikkeling als een creatief leerproces 91
5.4 Stabiele, multifunctionele teams 94
5.5 Organiseer teams rond Conway’s Law, waardeketens en producten en diensten 97
5.6 Breng het werk naar de teams 100
5.7 Verregaande business/IT-integratie 101
5.8 Office of the CIO 107
5.9 Budgetteer producten of waardeketens in plaats van projecten 109
5.10 Pas Lean- en Agile-principes toe 109
5.11 Identificeer de belangrijkste capabilities, investeer daarin, train daarop en verbeter continu 113
5.12 Automatiseer alles, elimineer TOIL 114
5.13 Minimal viable bureaucracy 114
5.14 Hooks, Riffs & Licks 116
Hoofdstuk 6 Teams, teams, teams! 119
6.1 Omvang en levenscyclus van teams 120
6.2 Teamautonomie 122
6.3 Cognitieve belasting van een team 124
6.4 Type teams 125
6.5 Teaminteractie 127
6.6 Teams en sourcing 129
6.7 Hooks, Riffs & Licks 132
Hoofdstuk 7 Van strategie naar teamdoelen 135
7.1 Van bedrijfsstrategie naar strategische thema’s 137
7.2 Financiering van de waardeketens 138
7.3 Van strategische thema’s naar een roadmap 141
7.4 Waarde en prioriteren 146
7.5 Van een roadmap naar teamdoelen 150
7.6 (Bij-)sturen 152
7.7 Visueel management en de Obeya-room 153
7.8 Hooks, Riffs & Licks 154
Hoofdstuk 8 Innovatie 157
8.1 Ruimte voor experimenten en mogen falen in de organisatiecultuur 158
8.2 Minimal viable standardization 159
8.3 Het organiseren van innovatie 160
8.4 Hooks, Riffs & Licks 161
Hoofdstuk 9 Transformatie 165
9.1 Het ontwerpen van de transformatie-aanpak 166
9.2 Kleuren van verandering 170
9.3 Tien valkuilen en wegwijzers 173
9.4 Transformatie-metrics 176
9.5 Hooks, Riffs & Licks 178
Hoofdstuk 10 Ego-less leadership 181
10.1 Ego 182
10.2 De vorming van het ego 183
10.3 Drivers 185
10.4 De roos van Leary 187
10.5 Je bewust worden van je eigen gedrag 188
10.6 Ego en Anders organiseren 189
10.7 Hooks, Riffs & Licks 190
Outro 193
Literatuur 195
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan