

Jan De Visch is organisatiepsycholoog en kritisch facilitator met meer dan dertig jaar ervaring in het managen van organisatieontwikkelingsprojecten. Hij is Executive Professor Organizational and Human Capital Management aan de Flanders Business School (KU Leuven).
Meer over Jan De VischGeen samenwerken zonder samendenken
Maak met je team de sprong naar duurzame bedrijfsontwikkeling
Paperback Nederlands 2022 9789401481830Samenvatting
Fundamenten voor duurzame bedrijfsontwikkeling
- Wat zijn de fundamenten voor duurzame ontwikkeling van bedrijf en mens?
- Hoe creëer je échte doorbraken in de kwaliteit van samenwerking?
- Hoe herontwerp je de organisatie van werk zo, dat de strategie gerealiseerd wordt?
De meerderheid van de bedrijven slaagt er niet in wendbare organisatievormen in hun werking te verankeren. De gangbare managementbenaderingen sluiten niet langer aan bij onze huidige werkrealiteit, die geen rekening houdt met hoe mensen zich tijdens hun leven ontwikkelen. Een andere aanpak is nodig: het samen kiezen van datgene wat de oplossingen effectief tot stand brengt. Zoiets heet samen doordacht handelen.
Geen samenwerken zonder samendenken is een gids om strategie te vertalen in doeltreffende, want doordachte, samenwerking. De ontwikkeling daarvan vereist inzicht en sturing van drie verborgen dimensies: deze gids stelt ze in het licht. Bovendien bevat hij voor jou, leidinggevende of medewerker, krachtige en onmiddellijk inzetbare hulpmiddelen. Zo maak je een échte kwantumsprong in duurzame organisatieontwikkeling en creëer je ook een meer humane organisatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Jan De Visch
Inhoudsopgave
Waarom dit boek? 9
HOOFDSTUK 1 Drie vergeten dimensies bij het organiseren van werk 11
Het managementdenken en het op de beste manier doen van de dingen 13
Medewerkers interpreteren wat van hen verwacht wordt 19
Het gevaar van neerwaartse dynamieken in samenwerking 25
Het belang van relaties tussen functies 29
De choreografie van het samendenkwerken 31
HOOFDSTUK 2 Het ontwerpen van werk als een geheel van relaties tussen functies 37
Over gaten en boren: het effectiever vertalen van strategie in operationele excellentie 38
Disruptief aanwerven – de voorbereiding: het herdenken van functie- en rolbeschrijvingen 60
Resultaatsafspraken herontwerpen vanuit op elkaar inspelende prestatie-indicatoren 70
Het omdenken van functies en rollen – een stappenplan 74
HOOFDSTUK 3 Het steunen van medewerkers in hun groei naar een rijkere interpretatie van hun werkrealiteit 81
Over puzzelstukjes en puzzels: voorspelbare blikwendingen in de loop van ons (beroeps)leven 83
Disruptief rekruteren – het gesprek: peilen naar perspectiefinname en kwaliteit van besluitvorming 115
Werken met iemands ‘nabijgelegen ontwikkelingszone’: talentontwikkeling anders bekeken 124
Het ontwikkelen van het denken – een stappenplan 137
HOOFDSTUK 4 Samendenkwerken in verschillende dialoogruimtes: enkele sleutelbegrippen 143
Over voetballen en het lezen van het spel 144
Samendenkwerken als een dialoog over evenwichten 152
HOOFDSTUK 5 De continue-verbeteringsdialoogruimte: de opwaartse beweging in het spanningsveld tussen coördinatie en coöperatie 161
Het basiskamp: de oriëntatie over wat in het coördineren niet werkt 163
Het voorbereiden van de klim: het verkennen van mogelijkheden 168
De klim: Doordacht handelen versterken binnen de continueverbeteringsruimte 173
HOOFDSTUK 6 De waardestroomdialoogruimte: de opwaartse beweging in het spanningsveld tussen coöperatie en coconstructie 177
Het basiskamp: de oriëntatie rond datgene wat niet werkt in coöperatie 184
Het voorbereiden van de klim: het uitdiepen van de structurele
relaties en onderlinge afhankelijkheden 188
De klim: doordacht handelen versterken binnen de Waardestroomdialoogruimte 196
HOOFDSTUK 7 De nieuwe-winstgevendheidsdialoogruimte: de opwaartse beweging in het spanningsveld tussen coconstructie en comodellering 201
Het basiskamp: de oriëntatie rond datgene wat niet goed
werkt in coconstructie 205
Het voorbereiden van de klim: comodellering als integratieproces 208
De klim: doordacht handelen in de comodelleringsruimte 211
Tot slot 217
HOOFDSTUK 8 De opstap naar een meer humane organisatie 219
De dichotomie tussen instrumentalisme en humanisme 220
De contouren van een humane organisatie: zes principes 225
Slotbeschouwing 233
NAWOORD
Samendenkwerken 237
Dankwoord 241
Over de auteur 243
Referenties 245
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan