Clemens Willemsen studeerde in 1985 af in de Bestuurlijke Informatica aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit te Groningen. Bijna even zo lang heeft hij al rollen vervuld in de informatiebeveiliging. In 2019 promoveerde hij aan de Tilburg Universiteit aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid op het gebied van biometrie en identiteit.
Meer over Clemens WillemsenWaardering van de informatiebeveiliging
Een meer kwantitatieve manier om de niveaus van betrouwbaarheid objectiever te bepalen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789403676159Samenvatting
dr Clemens Willemsen is werkzaam als CISO en beleidsadviseur informatievoorziening bij het ministerie van Justitie en Veiligheid en publiceert daarnaast boeken en artikelen op persoonlijke titel.
Zijn nieuwste boek is "Waardering van de informatiebeveiliging; een meer kwantitatieve manier om de niveaus van betrouwbaarheid objectiever te bepalen". Het is het vervolg op oftewel deel II van 'Organisatie van de informatiebeveiliging'.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Clemens Willemsen
Inhoudsopgave
2 BETROUWBAARHEID KWANTITATIEVER BESCHREVEN 6
3 DE AFZONDERLIJKE COMPONENTEN EN ASPECTEN 8
3.1 BIV of meer componenten 8
3.2 Beschikbaarheid 19
3.3 Integriteit 27
3.4 Vertrouwelijkheid 32
4 DE COMPONENTEN IN SAMENHANG; BETROUWBAARHEID 36
4.1 Samenhang van de niveaus 36
4.2 Aantal niveaus 40
4.3 Het proces en de stappen om de betrouwbaarheid te bepalen 40
4.4 Betrouwbaarheid als geheel met weging 45
4.5 Betrouwbaarheid als gegevensmodel en spreadsheet 47
5 AFSLUITING 50
BIJLAGE 1. LITERATUURLIJST 51
BIJLAGE 2. HET SPREADSHEET 53
Lijst van figuren
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan