Clemens Willemsen studeerde in 1985 af in de Bestuurlijke Informatica aan de Faculteit der Economische Wetenschappen van de Rijksuniversiteit te Groningen. Bijna even zo lang heeft hij al rollen vervuld in de informatiebeveiliging. In 2019 promoveerde hij aan de Tilburg Universiteit aan de faculteit der Rechtsgeleerdheid op het gebied van biometrie en identiteit.
Meer over Clemens WillemsenConnectiviteit van consumentenapparaten door de jaren heen
Zeven decennia ontwikkeling van kaarten, poorten en stekkers
Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789403754420Samenvatting
Hoe zijn elektronische consumentenapparaten zoals de televisie en de personal computer de afgelopen (zeven) decennia fysiek aan elkaar gekoppeld? Mogelijk heb je een nieuw apparaat gekregen, de gebruikshandleiding gelezen met een diagram van de mogelijke verbindingen en je afgevraagd wat het allemaal betekent. Dit boek gaat over het concept van een geïntegreerd elektronisch apparaat versus meerdere apparaten die samenwerken en soms alleen kunnen functioneren als alle apparaten of modules bruikbaar zijn. Hoe zijn apparaten en componenten verbonden met kaarten, kabels en stekkers? Wat is kenmerkend voor een bepaalde soort van connectiviteit?
We bezien een periode van zeven decennia vanaf de jaren ’50 in de 20e eeuw tot de jaren ’20 in deze eeuw beginnend met een buislampen radio tot een Raspberry Pi als 'single board computer'.
Dit boek is oorspronkelijk Engelstalig verschenen in 2022 onder de titel ‘Connecting Consumer Devices through the Ages, Seven Decades of Developing Slots, Ports and Connectors’ maar nu geactualiseerd en met 20 pagina's uitgebreid.
dr. Clemens Willemsen is expert en auteur van boeken over informatietechnologie en -beveiliging, biometrie en identiteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan