Merijn Oudenampsen (1979) is politicoloog en socioloog. Hij promoveerde in januari 2018 op het proefschrift 'The Conservative Embrace of Progressive Values', dat aan de basis ligt van zijn boek 'De conservatieve revolte'.
Meer over Merijn OudenampsenDe conservatieve revolte
Een ideeëngeschiedenis van de Fortuyn-opstand
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789460043963Samenvatting
De Fortuyn-opstand vormt een belangrijk keerpunt in de Nederlandse politieke cultuur. Vaak is deze omslag beschreven als een opstand van de onderbuik. In dit nu al veelbesproken boek beschrijft Merijn Oudenampsen de revolte in de bovenkamer. Hij gaat op zoek naar de intellectuele bronnen van de Fortuyn-opstand.
Boegbeelden als Frits Bolkestein, Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali en Geert Wilders beschrijft hij als voortrekkers van een bredere stroming: nieuwrechts. Deze term kwam in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië in omloop als benaming voor conservatieve bewegingen die in de jaren zestig ontstonden als reactie op nieuw links. De politieke omslag in Nederland, zo luidt de prikkelende stelling van De conservatieve revolte, is een verlate tegenhanger van de Anglo-Amerikaanse conservatieve ommekeer.
"Een ongewoon belangrijke bijdrage aan een dieper begrip van de Nederlandse politiek" - Ernst Hirsch Ballin
"Een uitmuntend voorbeeld van wetenschapsbeoefening" - Jan Willem Duyvendak
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Visie als olifant
2. Het geloof in het einde van de ideologie
3. Depolitiserende wetenschap
4. De opkomst van nieuw rechts in Nederland
5. Neoliberalisme
6. Neoconservatisme
7. Conservatieven als hoeders van progressieve waarden
8. Het dubbelleven van Ayaan Hirsi Ali
9. GeenStijl en de opkomst van een conservatieve tegencultuur
10. Rebellen zonder doel: nihilisme en ironie
Conclusie: echo én revolte
Noten
Literatuur
Illustratieverantwoording
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan