Inleiding
Lees(plezier)wijzer
DEEL I: KADER BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN FINANCE
1. Disruptie en businessmodelinnovatie
1.1 Schaarste en baanbrekende oplossingen
1.2 Disruptieve technologie en de opkomst van nieuwe businessmodellen
1.3 Signalen van disruptie: businessmodelinnovatie in bankieren en verzekeren?
2. Wat zijn de fundamenten van een briljant businessmodel?
2.1 Visie
2.2 Positionering
3. Wat is een businessmodel?
3.1 Marktsegmenten
3.2 Waarde voor de klant
3.3 Levering
3.4 Operatie
4. Waardecreatie en totaalkader
4.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
4.2 Conceptueel kader en fasering
4.3 Case in fase 4: Het briljante businessmodel van Progressive– Floris de Bruin, Maaike Polders & Jeroen Geelhoed
4.4 Toets op briljantheid: Hoe scoor je banken en verzekeraars op de meetlat van briljante business modellen?
DEEL II: CASES BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN FINANCE
5. Gemeenschappelijk betaalverkeer
5.1 Verleden: De Amsterdamse Wisselbank – Tom Buijtendorp & Jeroen Kemperman
5.2 Heden: Visa – Floor Burgers & Jennifer op ’t Hoog
5.3 Toekomst: GCash – Elleke Brul & Jennifer op ’t Hoog
6. Gemeenschappelijk bankieren
6.1 Verleden: Mit Ghamr – Inmaculada Macías Alonso & Jeroen Geelhoed
6.2 Heden: Svenska Handelsbanken – Annemijn Kuenen & Jeroen Geelhoed
6.3 Toekomst: Umpqua Bank – Sophie van der Meer, Ivy Jeuken, Sander Asma & Jeroen Geelhoed
7. Samen financieren
7.1 Verleden: Crédit Coopératif – Colin Hoogduijn & Jennifer op ’t Hoog
7.2 Heden: Rakyat – Marsha Sinninghe & Jennifer op ’t Hoog
7.3 Toekomst: SKS – Chris de Witte & Jeroen Kemperman
8. Samen investeren
8.1 Verleden: Pensioenfonds van de Rotterdamse Roeiers – Lies van Rijssen, Tom Vollebergh & Jeroen Kemperman
8.2 Heden: LeapFrog – Tom Buijtendorp, Miranda Schutz & Jeroen Kemperman
8.3 Toekomst: Kickstarter – Jaap van den Berg, Marlon Hoogervorst & Jennifer op ’t Hoog
9. Dagelijkse risico’s delen
9.1 Verleden: Centraal Beheer – Liedewij Trampe & Jeroen Kemperman
9.2 Heden: Interpolis – Jennifer op ’t Hoog & Ger Haan
9.3 Toekomst: Google – Pascal Steeghs, Rob van de Blaak, Ivy Jeuken & Jeroen Geelhoed
10. Bijzondere risico’s delen
10.1 Verleden: Lloyd’s – Bastiaan Schepman & Jeroen Kemperman
10.2 Heden: AIG – Thomas Bachet & Jeroen Kemperman
10.3 Toekomst: Credit Suisse – Karen Willemsen & Jeroen Geelhoed
11. Lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in finance
11.1 Fundament visie en merkpositionering: Doe ik de juiste dingen?
11.2 Businessmodel: Doe ik dit op de juiste manier?
11.3 Waardecreatie: Creëer ik relevante waarde?
Noten
Bronnen
Over de auteurs
Dankwoord