Lees verder
Jeroen Kemperman is senior programmamaanger waardemanagement & merkpositionering Zorg bij Achmea.
Meer over de auteursBriljante businessmodellen in finance
Baanbrekers voor betrouwbaar bankieren en verzekeren
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2015 1e druk 9789462201552Samenvatting
Veel bestaande businessmodellen in Finance zijn niet toekomstvast. Voor continuïteit en groei moet een heldere en waardevolle bijdrage worden geleverd voor klanten, aandeelhouders, medewerkers én de maatschappij. Dat vraagt visie en een strakke doorvertaling in de bedrijfsvoering.
Om waardevol en relevant te blijven kijkt u veel verder terug én denkt u veel verder vooruit dan gebruikelijk. Laat u daarom inspireren door 19 cases van organisaties die het anders deden, doen en gaan doen: briljante businessmodellen in 6 productgroepen in finance:
- Betaalverkeer om betrouwbaar onderling te kunnen handelen en ruilen
- Retailbankieren om dagelijks geld op te nemen en betalen in de gemeenschap
- Samen financieren om middelen te vinden om te kunnen ondernemen
- Samen investeren om rendement te maken om morgen van te kunnen leven
- Particuliere risico’s delen om tegenslagen te voorkomen, delen en repareren
- Zakelijke risico’s delen om ook de grote tegenslagen te kunnen absorberen
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Jeroen Kemperman
Over Jeroen Geelhoed
Over Jennifer op 't Hoog
Inhoudsopgave
Lees(plezier)wijzer
DEEL I: KADER BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN FINANCE
1. Disruptie en businessmodelinnovatie
1.1 Schaarste en baanbrekende oplossingen
1.2 Disruptieve technologie en de opkomst van nieuwe businessmodellen
1.3 Signalen van disruptie: businessmodelinnovatie in bankieren en verzekeren?
2. Wat zijn de fundamenten van een briljant businessmodel?
2.1 Visie
2.2 Positionering
3. Wat is een businessmodel?
3.1 Marktsegmenten
3.2 Waarde voor de klant
3.3 Levering
3.4 Operatie
4. Waardecreatie en totaalkader
4.1 Waardecreatie voor alle stakeholders
4.2 Conceptueel kader en fasering
4.3 Case in fase 4: Het briljante businessmodel van Progressive– Floris de Bruin, Maaike Polders & Jeroen Geelhoed
4.4 Toets op briljantheid: Hoe scoor je banken en verzekeraars op de meetlat van briljante business modellen?
DEEL II: CASES BRILJANTE BUSINESSMODELLEN IN FINANCE
5. Gemeenschappelijk betaalverkeer
5.1 Verleden: De Amsterdamse Wisselbank – Tom Buijtendorp & Jeroen Kemperman
5.2 Heden: Visa – Floor Burgers & Jennifer op ’t Hoog
5.3 Toekomst: GCash – Elleke Brul & Jennifer op ’t Hoog
6. Gemeenschappelijk bankieren
6.1 Verleden: Mit Ghamr – Inmaculada Macías Alonso & Jeroen Geelhoed
6.2 Heden: Svenska Handelsbanken – Annemijn Kuenen & Jeroen Geelhoed
6.3 Toekomst: Umpqua Bank – Sophie van der Meer, Ivy Jeuken, Sander Asma & Jeroen Geelhoed
7. Samen financieren
7.1 Verleden: Crédit Coopératif – Colin Hoogduijn & Jennifer op ’t Hoog
7.2 Heden: Rakyat – Marsha Sinninghe & Jennifer op ’t Hoog
7.3 Toekomst: SKS – Chris de Witte & Jeroen Kemperman
8. Samen investeren
8.1 Verleden: Pensioenfonds van de Rotterdamse Roeiers – Lies van Rijssen, Tom Vollebergh & Jeroen Kemperman
8.2 Heden: LeapFrog – Tom Buijtendorp, Miranda Schutz & Jeroen Kemperman
8.3 Toekomst: Kickstarter – Jaap van den Berg, Marlon Hoogervorst & Jennifer op ’t Hoog
9. Dagelijkse risico’s delen
9.1 Verleden: Centraal Beheer – Liedewij Trampe & Jeroen Kemperman
9.2 Heden: Interpolis – Jennifer op ’t Hoog & Ger Haan
9.3 Toekomst: Google – Pascal Steeghs, Rob van de Blaak, Ivy Jeuken & Jeroen Geelhoed
10. Bijzondere risico’s delen
10.1 Verleden: Lloyd’s – Bastiaan Schepman & Jeroen Kemperman
10.2 Heden: AIG – Thomas Bachet & Jeroen Kemperman
10.3 Toekomst: Credit Suisse – Karen Willemsen & Jeroen Geelhoed
11. Lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in finance
11.1 Fundament visie en merkpositionering: Doe ik de juiste dingen?
11.2 Businessmodel: Doe ik dit op de juiste manier?
11.3 Waardecreatie: Creëer ik relevante waarde?
Noten
Bronnen
Over de auteurs
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan