Lees verder
Joost Kampen is veranderkundige en adviseert in organisaties met ontwikkelingsproblemen. Hij heeft een achtergrond als organisatiesocioloog. Hij schreef verschillende boeken over verwaarloosde organisaties.
Meer over Joost KampenAdvieswerk in verwaarloosde organisaties
Theorie en praktijk voor externe en interne adviseurs
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789462763296Samenvatting
‘Joost Kampen laat je kennismaken met een universum vol verwaarlozingsdynamiek. Hij beschrijft rijp en groen van zijn praktijk en je kijkt over zijn schouder mee. Ik denk dat dat waardevol is: ervaringskennis delen zonder het te versimpelen. Want veranderen verlangt ambachtelijkheid.’ – uit het voorwoord van Hans Vermaak
In 2005 introduceerde Joost Kampen de term verwaarloosde organisaties. Het beschrijft organisaties die in wanorde, mismanagement en angst opereren, een situatie die hij als adviseur regelmatig tegenkwam. De term komt oorspronkelijk uit de orthopedagogiek, maar door hem ook voor organisaties te gebruiken, maakte Joost Kampen inzichtelijk dat veranderingen en verbeteringen in dergelijke extreme omstandigheden om een andere aanpak vragen.
In 2011 werd zijn proefschrift over dit onderwerp genomineerd voor de Societal Impact Award en werd het boek Verwaarloosde organisaties door de Orde van Organisatiekundigen bekroond tot boek van het jaar. Vijftien jaar na het eerste artikel later zoomt Joost Kampen in op de rol van de (interne en externe) adviseur in verwaarloosde organisaties. Ook dat vereist een andere aanpak dan advieswerk in normale omstandigheden en stelt andere eisen aan de adviseur.
In Advieswerk in verwaarloosde organisaties wordt ruim twintig jaar aan praktijkervaring en wetenschappelijk onderzoek gedeeld, waarmee de complexe en veeleisende taak voor adviseurs inzichtelijk wordt gemaakt.
Joost Kampen is veranderkundige en verbonden aan de Ambachtsschool voor Organiseren en Veranderen en de Vrije Universiteit en doceert aan de Universiteit Twente, sioo, de Business School Nederland en aog School of Management. Eerder schreef hij Verwaarloosde organisaties (2011, Ooa Boek van het Jaar, in 2015 in Engelse vertaling uitgegeven door Palgrave MacMillan als Emotional Abuse and Neglect in the Workplace) en Leren interveniëren in verwaarloosde organisaties (2017). Advieswerk in verwaarloosde organisaties is het derde boek waarin hij studie naar, en ervaringen in, verwaarloosde organisaties deelt.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Joost Kampen
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Hoofdstuk 1 Advieswerk in een verwaarloosde organisatie 15
1.1 Een adviesopdracht als raamvertelling 15
1.2 Wat is een verwaarloosde organisatie 16
1.3 Taal en begrippen van advieswerk in verwaarloosde organisaties 19
1.4 Naar de plek der moeite 22
1.5 Wat vind je in dit boek? 25
Verder lezen 27
Hoofdstuk 2 Model van adviesstijlen voor organisatieontwikkeling 29
2.1 Oplossingsgericht advieswerk 30
2.2 Participatief advieswerk 32
2.3 Ontwikkelingsgericht advieswerk 35
2.4 De adviseur als dader, destructief advieswerk 38
2.5 Ervoor-adviesvragen 40
2.6 Erna-adviesvragen 42
Verder lezen 45
Hoofdstuk 3 Advieswerk in de geleefde werkelijkheid 49
3.1 Introductie in het adviseren in de geleefde werkelijkheid 49
3.2 Het organisatiesociologisch perspectief 50
3.3 De schaduwkanten van organisaties 52
3.4 Veranderkundig handelen van de adviseur: patronen in groepen 61
3.5 Het begrijpen van en betekenis geven aan de werkelijkheid in organisaties 65
3.6 De moeite van het leren 73
Verder lezen 79
Hoofdstuk 4 Wat is anders aan advieswerk in verwaarloosde organisaties? 85
4.1 Een ongemakkelijke waarheid 86
4.2 Verwaarloosde jeugd: de kern 87
4.3 De adviseur en de straatcultuur in een verwaarloosde organisatie 90
4.4 Hechtingstheorie 97
4.5 Het andere van advieswerk in verwaarloosde organisaties 101
Verder lezen 107
Hoofdstuk 5 Hoe ziet advieswerk in een verwaarloosde organisatie eruit? 109
5.1 Definitie van opvoedkundig advieswerk 110
5.2 Adviesstijlen en leiderschapsstijlen 111
5.3 Voorwaarden voor een succesvol adviestraject 114
5.4 Contractering van de verwachtingen 123
5.5 Het adviesproces in verwaarloosde organisaties 123
5.6 Schaalgrootte van interveniëren en waarmee beginnen 125
5.7 De intensiteit en duur van het adviesproces 134
5.8 Werkrelaties tussen adviseur en cliëntsysteem 138
5.9 Opdrachtgeverschap 139
5.10 Opdrachtnemerschap 144
5.11 Doorgaan of de opdracht teruggeven 146
5.12 Samenvattend kenmerken van het advieswerk in verwaarloosde organisaties 147
Hoofdstuk 6 Handreikingen voor begeleiding van het collectief leerproces voor herstel van
gestagneerde organisatieontwikkeling 153
6.1 Werken als reflective practitioner 153
6.2 Onderzoekend interveniëren 155
6.3 De methode van organisatieontwikkeling en hoe die te begeleiden 157
6.4 Begeleiding van de leerprocessen per doelgroep 168
Verder lezen 173
Hoofdstuk 7 De positie en rollen van de intern adviseur 177
7.1 De positie van de intern adviseur 177
7.2 De agendering van verwaarlozing 178
7.3 De rollen van de intern adviseur 180
7.4 De samenwerking van extern en intern adviseur 181
Hoofdstuk 8 HR-aspecten van het advieswerk in verwaarloosde organisaties 185
8.1 Competenties voor advieswerk in verwaarloosde organisaties 185
8.2 Ervaring 188
8.3 Risico’s en hoe daarmee om te gaan 191
8.4 De adviseur die zelf verwaarloosd wordt: hoe blijf je fit 195
Hoofdstuk 9 Tot besluit 197
9.1 Let op! 197
9.2 Waarom is het alle moeite waard?! 198
9.3 Maatschappelijke verantwoordelijkheid van de adviseur 202
Verder lezen 205
Over de auteur 207
Met dank aan 209
Lijst van tabellen en figuren 211
Bijlage I Werkmateriaal begeleiden organisatieontwikkeling 213
Bijlage II Fragmenten uit het Journaal van de adviseur 245
Register 263
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan