Red het onderwijs!
Voorwoord Jeroen Dijsselbloem
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2024 1e druk 9789464563931Samenvatting
De kwaliteit van het onderwijs valt of staat bij de kwaliteit van de leraren en de manier waarop zij hun lessen vormgeven. Dit lijkt logisch, maar krijgt in de praktijk veel te weinig aandacht. Het RED-Team Onderwijs, waarin hoogleraren, ervaren docenten, lerarenopleiders en bestuurders hun krachten bundelen, biedt een uitweg uit de crisis waarin het onderwijs zich op dit moment bevindt.
Red het onderwijs! pleit voor tien fundamentele maatregelen die nodig zijn om het lesgeven zélf weer de speerpunt te maken van het onderwijsbeleid in plaats van de (financiële) targets van de onderwijsbestuurders. Hiermee is het mogelijk om de leerprestaties weer op een niveau te krijgen dat kinderen en ouders recht doet en dat past bij een welvarend land als Nederland.
Het RED-Team Onderwijs bestaat uit Anna Bosman, Sezgin Cihangir, Jan Drentje, Ton van Haperen, Paul Kirschner, Piet van der Ploeg, Jaap Scheerens en Theo Witte.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding 11
Lerarentekort 13
Lerarenopleiding 14
‘Moderne’ onderwijsopvattingen 15
Bestuursinfarct 18
Beroepsgroep 19
Manifest 20
1. Om onderwijskwaliteit te verhogen, moet je goed kunnen meten 22
Onderwijskwaliteit kun je meten 25
Op basis van meten verbeteren 26
Meerdere meetbare facetten van onderwijskwaliteit 28
Het onderwijsverbeteringspotentieel van kwaliteitsevaluatie 31
2. Verhoog de kwaliteit van leraren en hun opleidingen 34
Conceptuele basis: vijf bouwstenen 36
Kritiek op Nederlandse lerarenopleidingen 40
Aandachtspunten voor verbetering 42
3. Verhoog de aantrekkelijkheid van de lerarenopleidingen 46
Een kleine geschiedenis van de lerarenopleidingen 47
Wat maakt lerarenopleidingen onaantrekkelijk? 53
Hoe we de aantrekkelijkheid kunnen verhogen 56
Overheid: neem de verantwoordelijkheid 59
4. Maak lesgeven aantrekkelijk 62
Het probleem 63
Te veel lesuren in het voortgezet onderwijs 64
Te veel leerlingen in de klas 65
Slechte begeleiding 66
Uitstroom leraren 66
De juf of meester als duizendpoot 67
De school als leergemeenschap 67
De school als leefgemeenschap 69
Deltaplan lerarentekort 70
Van de lerarennood een deugd maken? 71
5. Verhoog de kwaliteit van schoolleiders 74
Accenten in schoolleiderschap 77
Diversiteit aan opvattingen over effectief leiderschap 79
Onderwijskundig leiderschap in perspectief 81
6. Voer centrale regie om het lerarentekort terug te dringen 84
Historische terugblik 85
Waarom bestaande oplossingen niet werken 88
Hoe het anders en beter kan 90
7. Faciliteer een krachtige en professionele beroepsorganisatie 94
Zwakke plekken in het stelsel 96
Op naar een krachtige en professionele beroepsorganisatie 101
Ons voorstel in een notendop 106
8. Herstructureer de onderwijssalarissen 108
De geschiedenis van het huidige loonstelsel 110
HOS-nota 111
Lumpsumfinanciering 112
Functiemix 113
PO in actie 115
Oplosbare problemen 116
9. Voer een bureaucratietoets in 120
Hoe het was 121
Slecht doordachte plannen 124
Overhead is een moeilijk woord 126
Stel een bureaucratiemeter in 128
10. Organiseer de stem van de leraar 130
Lumpsum geeft bestuurders te veel macht 131
Tegenmacht 132
Bad practice: Onderwijs2032 134
De leraar als uitvoerder 135
Spontane lerarenacties 137
Organiseer de stem van de leraar 137
Noten 141
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan