Marjolein Lem is internationaal econoom gespecialiseerd in strategieën voor internationaal ondernemen en ontwikkelingssamenwerking.
Meer over de auteursDoing Business in Africa
A Strategic Guide for Entrepreneurs
Paperback Engels 2013 2e druk 9789490314163Samenvatting
Het Afrika ten zuiden van de Sahara biedt een uitdagende, vaak turbulente maar veelbelovende omgeving voor businessexpansie. Nederlandse ondernemers hebben een lange geschiedenis van activiteiten op het continent, maar hun positie staat momenteel onder druk. Nieuwe spelers afkomstig uit landen als China, Brazilië en India komen binnen op de Afrikaanse markten met uitgesproken agenda's, ruime middelen en met de vaste overtuiging om te blijven. Moeten Nederlandse ondernemingen onder deze veranderende omstandigheden het Chinese voorbeeld volgen, verbintenissen sluiten met de Amerikanen, een Europese invalshoek koesteren of een eigen benadering ontwikkelen?
Dit boek beargumenteert dat Nederlandse ondernemers het laatste zouden moeten doen. Innovatieve benaderingen, met zowel risico's als verantwoordelijkheden in een slimme mix van strategieën om afstanden te overbruggen, zijn nodig om een langdurige concurrerende positie te handhaven in de Afrikaanse markt.
In deze strategische gids voor ondernemers verhelderen de auteurs uitdagingen en mogelijkheden, benoemen ze de kenmerken van succesvolle businessmodellen en geven ze voorbeelden van prominente, kleine en grote Nederlandse bedrijven in dit gebied. Hierbij gaan zij door waar anderen stopten, terwijl ze laten zien hoe je zaken doet en een langdurig concurrerend voordeel behaalt in Afrika.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Rob van Tulder
Over Kim Geleynse
Inhoudsopgave
Preface
Acknowledgements
Acronyms and abbreviations
Executive summary
The study
Part I: Opportunities
Introduction
1. Africa – an emerging continent
2. Economic growth, political stability
3. New engines of growth
4. From problems to entrepreneurial challenges
5. The right skills and expertise
Conclusions
Part II: Challenges
Introduction
1. The terms of trade
2. The rules of the game are changing
3. Outdated perceptions of Africa
4. Sub-optimal diplomatic framework
5. The finance gap
Conclusions
Part III: Strategies
Introduction
1. Dutch entrepreneurship in Africa
2. Business drivers
3. Strategies: from intention to realization
4. Growing ambitions
5. Why companies are not active in Africa
6. Five models for business in Africa
Conclusions
Part IV: Ingredients for success
Introduction
1. Defining the preconditions for success
2. Three case studies
3. Managing risks and responsibilities
4. Sequencing internationalisation in Africa
5. Managing country portfolio's
Conclusions
Part V: Doing business in Africa 3.0
Introduction
From trade to inclusive business
The Dutch approach
Annexes
Notes
References
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan