Drs. Jan Bultsma (1948) heeft vele fusies en verstrekkende organisatieveranderingen geleid en begeleid. Zijn werkveld beslaat de zakelijke dienstverlening, de overheid en non-profitorganisaties in al hun varianten.
Meer over Jan BultsmaFocus op fusie in de non-profitsector
De chronische onderschatting van het fusieproces
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789492004321Samenvatting
"Kun je een aap, een tijger en een slang in één kooi stoppen? Jazeker, het kost alleen zo verrekte veel apen." - Wim Kan
Het meest opvallende aan fusies is dat de resultaten zo vaak tegenvallen. Maar liefst in 7 van de 10 gevallen, zo blijkt uit onderzoek. Terwijl bij het besluit om te fuseren vooral optimisme heerst. Er zijn immers allerlei redenen waarom fusiepartners elkaar versterken. Daardoor ontstaat meerwaarde, die bekend staat als 1 + 1 = 3. Daarop kan het glas worden geheven.
Maar tussen droom en daad staan vele praktische bezwaren. Ook bij fusies. De winst van fusie kan pas bij de eindstreep worden opgehaald: aan het eind van het fusieproces. De kwaliteit van dit proces bepaalt het rendement van de inspanningen. Onderschatting van het fusieproces is de belangrijkste oorzaak van tegenvallende resultaten.
'Focus op fusie' is ontstaan door ervaring met vele fusies. Het boek geeft een beeld van het verloop van fusies en wat daarbij komt kijken. Maar het biedt ook de vijf kernelementen om het verloop te beïnvloeden. Dit heet fusiemanagement. Het betekent vooral het vermijden van onnodige fouten.
Jan Bultsma heeft vele fusies in de non-profitsector geleid dan wel begeleid. Verwondering over het soms merkwaardige verloop van fusieprocessen heeft hem aangezet tot het leren begrijpen en benutten van aanwezige dynamiek. De opgedane kennis en inzichten zijn in 2012 verwerkt in het boek 'Dynamiek doorzien'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Focus op de non-profitsector
2. Fusie in fasen
3. Fusiemanagement
4. Het succes van fusies
Overzicht schema's
Overzicht praktijktoetsen
Aanbevolen literatuur
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan