
Lees verder
Chantal Schinkels heeft meer dan tien jaar ervaring in de e-commerce en voorheen begeleidde ze development trajecten voor webshops met miljoenen euro’s omzet. Nu is ze spreker en social tech- en e-commerce-expert Ze is auteur van het boek De IT girl en Het Koopinfuus.
Meer over Chantal SchinkelsOnline retailers verzamelen op grote schaal data over consumenten, die ze vervolgens weer inzetten om ons nóg meer te laten kopen, schrijft Chantal Schinkels in Het koopinfuus. En dat zonder zich de vraag te stellen of hun werkwijze wel verantwoord is.
Online shoppen is als gokken in een casino geworden waarbij alles erop is gericht om je door te laten spelen. Uit onderzoek blijkt dat 97 procent van de meest gebruikte webshops een vorm van misleiding bevat. Niet alleen de bekende big tech-bedrijven, zoals Google en Amazon, maken zich hier schuldig aan; ook in Nederland worden we op grote schaal aan het koopinfuus gelegd.
In dit boek onderzoekt Chantal Schinkels welke grenzen we precies over gaan en laat ze zien waarom (zelf)regulering keihard nodig is. Daarbij biedt ze bedrijven die wél verantwoord willen gaan werken een heldere blauwdruk en geeft ze een aanzet tot een nieuwe, ethische werkwijze voor de hele sector.
Online misleiding van consumenten is een serieus probleem. Het koopinfuus biedt consumenten en bedrijven eerste hulp bij koopvalkuilen. – Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de Autoriteit Consument & Markt
Chantal daagt uit om kritisch na te blijven denken over de inzet van tech, big data en AI. Haar oproep tot ethisch acceptabele e-commerce is in deze tijd zeer relevant. – Peter Brouwers en Peter Paul van de Beek, engineering managers bij bol.com en hosts van de podcast Techlab
Chantal Schinkels laat zien met welke misleidende trucs en technieken online retailers ons aan het koopinfuus proberen te leggen en pleit voor een nieuwe, ethische benadering in de e-commercesector.
e-commerce online marketing ethiek dataverzameling consumentenpsychologie dark patterns conversieoptimalisatie big tech nudging privacy neuromarketing koopverslaving keuzearchitectuur algoritmes consumentenbescherming hyperpersonalisatie cookies tracking gedragseconomie persuasive design schaarste gedragsbeïnvloeding server side tracking klantprofilering cookieless future social proof duurzaamheid keuzebeperking a/b-testing meta pixel third-party cookies online verslaving overconsumptie breinmanipulatie customer journey dataproletariaat achteraf betalen digitale marketing psychologische triggers retourbeleid cognitive biases transparantie ethisch ondernemen bewust consumeren personalisatie artificial intelligence klantdata marketplaces consumentenbewustzijn regelgeving systeemverandering technologie bezorging consumentengedrag cialdini filterbubbel europese wetgeving ethisch e-commerce canvas maatschappelijke verantwoordelijkheid digitale transformatie bewustwording toekomst van retail