Lees verder
Tony de Bree was als bankier verantwoordelijk voor het beoordelen van dotcom-ondernemers, startups en scale-ups.
Meer over Tony de BreeGroeien zonder te groeien
Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie
Audio-download Mp3 Nederlands 2020 1e druk 9789462554160Samenvatting
Bedrijven moeten alsmaar groeien. Het aantal klanten, de omzet en het marktaandeel moeten groeien en ook internationaal moet je de grootste speler worden. Ons huidige financieel-economische systeem is volledig op dat soort 'groeien moet'-mythes gebaseerd. Het gevolg? Organisaties worden log en als ondernemer, manager of medewerker raak je steeds meer je persoonlijke en zakelijke vrijheid kwijt.
Actuele crises zoals de corona- en de klimaatcrisis tonen aan dat dit traditionele 'groeien moet'-systeem niet langer houdbaar is. Het wordt hoog tijd voor een andere visie! In 'Groeien zonder te groeien' laat Tony de Bree zien dat je helemaal niets moet', tenzij je dat zelf wilt. Je ontdekt hoe je in elke bedrijfstak succesvol kunt zijn door van betekenis te zijn voor je klanten en te werken met een klein virtueel netwerkbedrijf.
Dit boek beantwoordt vragen als:
- Wat is het geheim van minimalistisch ondernemen?
- Wat is 'bokito-management'?
- Waarom kun je beter visiegedreven dan concurrentiegedreven ondernemen?
- Hoe richt je een virtuele netwerkorganisatie in en welke ICT gebruik je daarvoor?
- Hoe kies je de juiste samenwerkingspartners om klein te blijven?
- Hoe blijf je persoonlijk en zakelijk flexibel tijdens een crisis of transitie?
Inspirerende verhalen van drie intrapreneurs en 22 succesvolle ondernemers in o.a. de telecom, het bankwezen, het hoger onderwijs, de advocatuur, de high-tech, de bouw, de landbouw, de mediawereld, de eventindustrie en zelfs de zorg, tonen het belang van persoonlijke veerkracht en laten zien dat het in de praktijk anders kan. Met opdrachten na ieder hoofdstuk en gratis instructievideo’s, e-boeken, checklists en canvassen als het Snoeicanvas© en het Online Platform Canvas© geeft dit boek je alles wat je nodig hebt om succesvol te ondernemen in de betekeniseconomie.
'Tony weet in Groeien zonder te groeien zijn eigen praktijkervaring te combineren met die van 25 anderen en komt daarmee tot verrassende, praktische en inspirerende lessen.' – Marie Jose van den Boomgaard (KPN)
'Door Groeien zonder te groeien blijf je ook in economische tegenspoed lean and mean en kun je je honderd procent focussen op ondernemen.' – Richard Otto (oprichter Tens Media en medeoprichter XS2RADIO)
'In de economie van Groeien zonder te groeien betekent ROI niet meer “return on investment” maar “return on involvement”.' – Pernille La Lau (facilitator business leadership, media-expert en tv-presentator RTL)
'Tony geeft er met Groeien zonder te groeien opnieuw blijk van kijk te hebben op “de nieuwe werkelijkheid”. Een aanrader.' – Meino Zandwijk (pionierend verbinder en ambassadeur dutch)
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Tony de Bree
Inhoudsopgave
Inleiding 13
1. De maatschappij is verslaafd aan groei 19
1.1 Onze sociale omgeving en onze opvoeding 20
1.2 Bokitogedrag 21
1.3 Social distance en de verdeling van coronasteun 23
INTERVIEW Marie José van den Boomgaard 24
INTERVIEW Han Mesters 26
1.4 ‘Groeien moet’-modellen en -methodes 28
1.5 Het ‘groeien moet’-ecosysteem 31
1.6 ‘Klein blijven’-modellen en -methoden 32
INTERVIEW Edwin Muntjewerff 36
1.7 Actiestappen 38
2. Sluit jezelf niet op in een gouden kooi 39
2.1 Minimalisme: de keuze voor wat echt belangrijk is 39
2.2 Wat is een minimalistische levensstijl? 40
INTERVIEW Connie Beentjes 41
INTERVIEW Rob Oostdam 44
2.3 De voordelen van een minimalistische levensstijl 50
2.4 Minimalisme en millennials 51
INTERVIEW Danny Smit 52
INTERVIEW Joel Junior 55
2.5 Wat is minimalistisch ondernemen? 57
INTERVIEW Frits Bussemaker 58
2.6 Hoe vul je je eigen minimalistische levensstijl in? 60
INTERVIEW Boudewijn Vellinga 63
2.7 Actiestappen 66
3. Niet concurrentiegedreven, maar visiegedreven 67
3.1 Je persoonlijke verhaal en je afslagen 67
INTERVIEW Richard Otto 70
INTERVIEW Gayana Helder 73
3.2 Concurrentiegedreven ondernemers en visie- en verhaalgedreven ondernemers 75
INTERVIEW Antony Jonkman 81
3.3 Hoe weet je zeker dat je een ondernemer bent? 84
3.4 Actiestappen 88
4. De virtuele netwerkorganisatie 89
4.1 Wat is een netwerkorganisatie? 89
4.2 Kenmerken van netwerkorganisaties 90
4.3 Vormen van netwerkorganisaties 90
INTERVIEW Pierre Spaninks 93
INTERVIEW Koos Groenewoud 96
INTERVIEW Hugo van der Horst 99
INTERVIEW Cint Kortmann 102
INTERVIEW Stijn Grove 104
4.4 Hoe werkt een netwerkorganisatie eigenlijk? 107
4.5 De voordelen van een netwerkorganisatie 107
4.6 Hoe zet je een netwerkorganisatie op en met wie ga je in zee? 108
c a s e Praktijkvoorbeeld: snel inspelen op de coronacrisis 109
INTERVIEW Ina Boer 110
4.7 Actiestappen 112
5. ICT-oplossingen 113
5.1 ICT-ontwikkelingen en -trends 113
5.2 Groeien zonder te groeien met ICT 116
INTERVIEW Dirk Aleven 124
5.3 Flexibel blijven tijdens een crisis of transitie 127
INTERVIEW Pernille La Lau 127
INTERVIEW Harry Wesseling 132
INTERVIEW Rindert-Jan Dijkstra 134
INTERVIEW Erik de Groot 138
INTERVIEW Jan Joost Meijs 140
5.4 Actiestappen 143
Epiloog: klein blijven wordt steeds groter 145
Bijlage: Woordenlijst 147
Literatuurlijst 151
Dankwoord 153
Over Tony de Bree 155
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan