Als voorbeeld vertellen we altijd graag over die ene zin uit een advertentie van een bloemenwinkel: ‘Bij de consumenten staan we al jaren bekend als een betrouwbare partij voor elk bloemenvraagstuk.’ Hoe bedenk je het? ‘Consumenten’ is al afstandelijk, ‘betrouwbare partij’ een vreselijk cliché, maar de koude kers op de ijstaart is wel ‘bloemenvraagstuk’. Wie heeft er nou een bloemenvraagstuk? Niemand. Zo jammer dat we het wel uit onze pen weten te krijgen.
Aap met zeven lullen
Inmiddels is de vijfde druk van ‘Schrijf eens even normaal, joh!’ uit en zijn we zo trots als een aap met zeven lullen. Dat wordt trouwens nog wat bij de zevende druk. Dan zijn we ongetwijfeld zo trots als een aap met zeven drukken. Maar het bewijst wat ons betreft dat Nederland toe was aan een boek waarin ijzersterk leren schrijven en humor op een unieke manier gecombineerd worden. Educatieve boeken over schrijven zijn er immers genoeg, maar meestal zijn die oersaai, gortdroog en niet doorheen te komen. Daarom dus geen grammaticageneuzel, maar glimlachgarantie.
Schrijfcultuur
De reacties van lezers laten zien dat die glimlachgarantie niet overdreven is. En stiekem vinden we dat nog wel mooier dan de fraaie verkoopaantallen. Mensen die ons mailtjes sturen en zeggen dat de schrijfcultuur in hun organisatie door ons boek totaal veranderd is. Of mensen die aangenomen zijn doordat ze hun sollicitatiebrief afgeleid hebben van ons boek. Maar ook zzp’ers die hun volledige webtekst op de kop hebben gegooid en ineens meer aanvragen krijgen. Mooiere complimenten voor ons boek kunnen we niet krijgen.
Handvatten
Naast aandacht voor ‘normaal schrijven’, waarbij we schrijvend Nederland vooral adviseren om meer te schrijven zoals we praten, geeft het boek ook handvatten om creatiever te schrijven. En ook dat is broodnodig. De hoeveelheid clichés en open deuren in vacatureteksten, over-ons-pagina’s en offertes is namelijk schokkend. Soms lijkt het wel alsof schrijvers van teksten niet eens willen dat hun teksten gelezen worden. Daarom zeggen wij: ‘Schenk er nou toch potverdorie eens een beetje aandacht aan.’
Iedereen kan het
Daarbij is het overigens een misverstand dat je een copywriter moet zijn om mooie, creatieve teksten te schrijven. Natuurlijk kunnen broodschrijvers het negen van de tien keer sneller en beter. Maar toch kan iedereen teksten schrijven die graag gelezen worden. Dat merken we bijvoorbeeld op trainingen die we geven op basis van het boek. Ikea zegt: ‘aandacht maakt alles mooier’, en zo is het ook echt. Met aandacht, de juiste oefeningen en vooruit, een beetje hulp van ons wordt iedere tekst mooier.
Extraatjes
De vijfde druk is een jubileumeditie met een paar leuke extraatjes. Zoals ‘de menselijke maatmeter’, om een beetje warmte in je tekst te gooien. En de ‘schrijf van vijf’ (let op de extra ‘r’) waarbij je leert hoe je je tekst gezond krijgt. Oh ja, een nieuwe ergernis kon natuurlijk ook niet ontbreken. Steeds meer mensen zijn namelijk wild van het woordje ‘mogen’. Op LinkedIn zie je het vaak: ‘Ik heb jaren les mogen geven op deze school.’ Misschien persoonlijk, maar we krijgen er koude rillingen van.
Over Rick Evers
Rick Evers is communicatieadviseur, columnist, tekstschrijver en trainer. Als eigenaar van Jou | tekst & training helpt hij mens en organisatie aan krachtige teksten. Zijn motto bij al zijn teksten en trainingen: het gaat niet om jou, het gaat om je lezer.
Over Willem Verdaasdonk
Willem Verdaasdonk is medeoprichter van Taaluilen, een bedrijf dat organisaties helpt op een makkelijke en menselijke manier te communiceren. Hij is trainer, adviseur en inspirator. Tijdens zijn schrijftrainingen zien cursisten dat schrijven voor iedereen weggelegd is. Ze krijgen er plezier in.