Het goede nieuws is: ondernemen kun je gewoon leren. Je hebt er geen diploma voor nodig en het hoeft niet met de paplepel ingegoten te zijn. Je leert het gewoon in de praktijk.
Met dit boek geef ik zowel de beginnende als de ervaren ondernemer een kant-en-klaar stappenplan in handen om een bedrijf succesvol neer te zetten. Het kan helpen om een goede start te maken, een duwtje in de rug te geven of om eens opnieuw te kijken naar basis van je bedrijf.
Wat is zakelijk succes?
Het boek begint met het hoofdstuk ‘De basis voor zakelijk succes'. Een inspirerend hoofdstuk omdat het de lezer uitdaagt om te kijken wat ‘zakelijk succes' voor hem of haar nu betekent. Wat wil je echt?
Voor mij is zakelijk succes niet alleen een kwestie van veel geld verdienen maar een combinatie van toegevoegde waarde bieden en zichtbaar zijn.
Focus als ondernemer
Het tweede hoofdstuk helpt de ondernemer om duidelijke doelen te stellen en deze vervolgens te vertalen naar concrete actiestappen. Hiervoor is het belangrijk eerst te bepalen welk type ondernemer je bent door de checklist in te vullen.
Zorg voor een herkenbaar merk
Een herkenbaar merk bouwen is gemakkelijker dan het lijkt en bovendien essentieel. Klanten kunnen tenslotte alleen voor jouw bedrijf kiezen als ze weten waar je voor staat. De truc is om keuzes te durven maken.
Door middel van invuloefeningen helpt dit boek de ondernemer om tot een missie te komen en kernwaarden te formuleren.
Denk je ‘o, ik ben ZZP-er, ik ben toch geen merk'? Dat is een van de misvattingen die in dit boek weerlegd wordt. Opdrachtgevers kiezen tenslotte niet alleen voor iemand om zijn of haar kennis maar ook om het positieve beeld dat ze van die persoon hebben. Denk dus groots.
Benoem je diensten
In het vierde hoofdstuk leert de ondernemer om ‘het bord in de etalage' te zetten. Hoe zorg je ervoor dat klanten precies weten wat jij te bieden hebt? Klanten willen direct weten of ze bij jou op de juiste plek zijn, ze gaan niet eerst uren je website of catalogus lezen.
Dit hoofdstuk geeft de handvatten om je doelgroep zo precies mogelijk te definiëren en een klantprofiel te maken. Dit hoef je niet allemaal zelf te verzinnen, ik reik je de structuur op een dienblaadje aan.
Positioneer jezelf
Het laatste hoofdstuk gaat over hoe je jezelf moet positioneren om zakelijk succes te bereiken. Wat is jouw persoonlijke verhaal? Hoe vertel je het zo dat het mensen bijblijft? Ik helpt je in dit hoofdstuk stapsgewijs om tot een unieke positionering te komen. Ofwel: hoe laat je zien dat jij anders en beter bent dan de concurrent en wat je toegevoegde waarde is?
Lanceer je bedrijf helpt ondernemers hun dromen te realiseren. Zelfs de meest ervaren ondernemer zal door het lezen van dit boek nieuwe ideeën opdoen en gemotiveerd zijn om het nog beter te doen!
Over Bart van den Belt
Bart van den Belt (1984) is auteur van 6 boeken en 10 audioprogramma's en een veelgevraagd spreker en trainer over persoonlijke groei, ondernemerschap en leiderschap.