Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Podcasten voor communicatieprofessionals

Luister jij ook naar podcasts? Dan overweeg je vast om ook voor jouw organisatie een podcast te gebruiken voor jullie communicatie. Maar welke rol speelt de podcast naast alle andere middelen? En hoe pak je het aan om te komen tot een succesvolle podcast voor jouw organisatie? Ik geef je een praktische kickstart met mijn boek: ‘Podcasten voor Communicatieprofessionals’. Bij de eerste vraag help ik je in deze preview: Waarom zou ik een podcast inzetten voor mijn communicatie?

| 9 december 2022 | 3-4 minuten leestijd

Met een grote gaap rekt Yassim zich uit. Het dagelijkse ritueel begint. Eerst douchen. Hoe werden mensen vroeger wakker zonder douche? Na het afdrogen (eerst zijn haar, dan zijn armen, zijn rug, zijn benen, om te eindigen met zijn voeten en zijn tenen), stapt hij in zijn Björn Borg-boxer. Rechterbeen eerst, dan het linker. Zijn outfit voor de dag ligt al klaar op de stoel naast zijn bed: spijkerbroek, overhemd en trui met V-hals. Eén espresso wegtikken. Jas aan, rechterarm eerst, dan de linker. Oortjes in, eerst een podcast kiezen en dan pas naar buiten. Hij checkt zijn podcastapp. Twee shows waar hij op geabonneerd is, hebben een nieuwe aflevering. Hmm, hij moet kiezen: een analyse van de voetbalwedstrijden van het afgelopen weekend, of nieuwe inzichten voor zijn vak als marketeer. Wat wordt het: vermaak of persoonlijke ontwikkeling?

Onderdeel van de routine van je klant

Met een podcast heb je de mogelijkheid om onderdeel te worden van het dagelijkse ritueel, het geautomatiseerde gedrag van jouw doelgroep. Zoals Yassim elke dag bij vertrek naar zijn werk op de drempel van zijn appartement een aflevering kiest van zijn favoriete podcast. Stel je eens voor dat jij een vaste groep luisteraars hebt, die bijna onbewust elke week luistert naar wat jij ze voorschotelt. Welke kansen en mogelijkheden zou dat bieden voor jouw organisatie?

Automatische piloot

Een podcast wordt beluisterd terwijl de luisteraar op de automatische piloot iets anders aan het doen is. Zij luistert waarschijnlijk tijdens de reis naar zijn werk in de auto of in de trein, tijdens zijn work-out in de sportschool, of tijdens het boodschappen doen in de supermarkt. Al deze taken worden plezieriger en nuttiger gemaakt door er tegelijkertijd bij te luisteren naar een podcast. Het feit dat een podcast alleen audio is, zorgt ervoor dat luisteraars hun andere zintuigen in kunnen zetten voor hun geautomatiseerde taak: met hun ogen kunnen ze bijvoorbeeld op de weg letten of op de kreukels focussen in het overhemd. Hun benen en armen komen automatisch in beweging tijdens het stofzuigen, autorijden of hardlopen. 

40 minuten aandacht

De meeste mensen luisteren dus een podcast terwijl ze iets anders aan het doen zijn. Precies dat uitgestelde luistermoment is bijzonder bepalend voor de vorm en de kansen van podcasts voor zakelijk gebruik. Het gevolg hiervan is dat podcasts lang mogen duren. De gemiddelde podcast duurt zo’n 40 minuten. De superpopulaire podcast van Joe Rogan duurt zelfs met gemak 3 uur. Sterker nog, een te korte podcast is irritant. Stel je voor dat je gaat hardlopen. Hoelang ga je dan rennen? Niet 5 minuten hoop ik voor je. En stel je dan voor dat je na 15 minuten rennen net lekker in de flow zit. Het tempo van je voeten loopt mooi synchroon met je ademhaling. Heerlijk! Maar dan... is je podcast afgelopen. Je stopt met rennen, je haalt je mobiel uit het opbergding op je arm. Je zweterige vingers werken niet zo goed op het touchscreen. Podcastapp eindelijk open. Wat zal ik nu weer eens luisteren? Je begrijpt het, bij het wegdrijven in de activiteit, hoort ook het opgaan in de podcast. Je luisteraar wil meegenomen worden, de diepte in. Zie daar de enorme kans voor jouw zakelijke podcast.

Naast het boek is er ook een podcast van mijn hand! In de eerste podcast is de opdrachtgever van de AIVD podcast: De Dienst te gast om te vertellen over de waarom, hoe en resultaat van de AIVD podcast voor de organisatie.

Over Glenn van der Burg

Glenn van der Burg maakte sinds 2015 meer dan 500 zakelijke podcasts. Hij is presentator op New Business Radio en ontwikkelt en presenteert podcasts voor o.a. TNO, Universiteit Utrecht, Schouten & Nelissen, ZonMw en SeederDeBoer. Daarnaast geeft Glenn podcastworkshops in samenwerking met De Radiofabriek in Hilversum.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden