Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

10 Facebook-tips voor ondernemers

De (kleine) ondernemer worstelt nog steeds vaak met Facebook. Toch is een Facebook pagina een mooie aanvulling op overige marketing- en communicatieactiviteiten, mits je doelgroep daar zit natuurlijk, en dus zonde om daar geen gebruik van te maken. Corinne Keijzer deelt een paar simpele tips om meer succes te halen uit je zakelijke Facebook pagina.

Corinne Keijzer | 19 januari 2015 | 3-4 minuten leestijd

1. Gebruik échte foto’s van je bedrijf, werkzaamheden en personeel. Het draait om echtheid op Facebook, dus bijvoorbeeld I-stockfoto’s (gekochte online foto’s) zijn not done. Je foto’s hoeven echt geen foto’s van hoogstaande kwaliteit van een dure fotograaf te zijn, met een smartphone maak je tegenwoordig al leuke goede foto’s. Bedenk dat je in de tijdlijn van je fans concurrentie bent van familie en vrienden, zij zullen juist gelikte folderachtige foto’s in hun tijdlijn links laten liggen.

2. Gebruik Facebook niet als kopie van je website. Hou je website als etalage, daar show je je producten en diensten. Op Facebook draait het om de interactie, binding aangaan met (potentiële) klanten. Deel nieuwtjes, geef tips, luister, laat mensen meepraten en –denken, geef mensen een soort "clubhuis" gevoel.

3. Ga altijd in op vragen en klachten. Wees niet bang voor klachten. Het feit dat iemand de moeite neemt iets op jouw pagina te plaatsen wil meestal zeggen dat ie nog iets van je wil. Een klacht goed oplossen levert meestal een ambassadeur voor het leven op. En vergeet niet, "nee" is soms ook een antwoord.

4. Denk vanuit de klant in plaats van het bedrijf. Bedenk bij het plaatsen van posts wat je fans er aan hebben en wat het voor hun doet in plaats van (alleen) je bedrijf. Ga je alleen voor eigenbelang, dan prikken fans daar snel doorheen en zal de interactie (reageren, liken, delen) uitblijven.

5. Gebruik naast foto’s en plaatjes ook korte filmpjes. Je kunt tegenwoordig met je smartphone makkelijk filmpjes maken van een paar seconden, bijvoorbeeld met behulp van Vine (6 seconden) en Instagram (15 seconden). Film bijvoorbeeld de fasen van het maken van een recept, of een kappersbeurt van lang naar kort haar, of andersom.

6. Stop met focus op het aantal fans. Het draait niet om de aantallen, het gaat echt om de kwaliteit. Fans kopen? Nooit doen! Zij zullen nooit interactief worden op jouw pagina, wat uiteindelijk weer ten koste gaat van je totale bereik. Liever 100 goede fans, dan 1000 fans waarvan 900 nep.

7. Like-share-win acties: doe het niet! Ze zijn tegen de voorwaarden, mensen vinden ze irritant en zullen je als spammer rapporteren en het is niet altijd te controleren door de privacy instellingen van je fans. Het brengt je daarnaast ook nog eens de (hebberige) verkeerde fans. Een leuke actie of prijsvraag kan natuurlijk maar hou de prijzen bij jezelf en klein.

8. Timing is everything. Er zijn vele onderzoeken geweest wat de beste tijden zijn om iets te posten, maar degene die het het beste weet ben jij zelf. Check je statistieken, maak gebruik van tools, bijvoorbeeld Fanpage Karma, zodat je weet wanneer je fans online zijn. Zo wordt de kans op interactie groter.

9. Pas op met het uitbesteden van je Facebook activiteiten. Tijd is een kostbaar goed, maar als je iemand jouw Facebook pagina laat beheren die niet de juiste feeling heet met jouw product en/of dienst, kan het zelfs averechts werken. Beste is om het iemand vanuit het bedrijf te laten doen eventueel met begeleiding van buitenaf. Als ZZPer is het echt het beste het zelf te doen, gemiddeld meer dan 15- 30 minuten per dag hoeft het niet te kosten.

10. Houd het simpel! Mensen komen op Facebook voor ontspanning en gezelligheid en scrollen vaak snel op hun smartphone door hun tijdlijn heen. Houd teksten daarom kort maar krachtig en vooral ook to the point.

Corinne Keijzer, gespecialiseerd in onder andere Facebook, houdt zich dagelijks bezig met de social media marketing activiteiten voor diverse organisaties. Ze is onder meer auteur van Ontdek Facebook voor ondernemers.

Over Corinne Keijzer

Corinne Keijzer, oprichter en eigenaar van Digital Moves, is vanaf 2010 trainer, spreker en auteur op gebied van het onderwerp LinkedIn en door LinkedIn zelf benoemd tot officieel ambassadeur. Zij schreef meerdere bestsellers waaronder 'LinkedIn voor bedrijven', 'Meer succes met LinkedIn!' en '400 tips en ideeën voor je LinkedIn-posts'. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden