Big Data is echt overal. Natuurlijk, iedereen kan wel wat toepassingen bedenken. Bekende toepassingen, zoals de bonuskaart van Albert Heijn kom je in elk artikel over Big Data tegen. Zelf ben ik al een paar jaar met Big Data bezig en ik verbaas me nog steeds over de toepassingen: commerciële, marketing, logistieke toepassingen: ze zijn redelijk bekend. De term Big Data heeft inmiddels een magische klank gekregen. In het nieuwe boek Succes met Big Data worden de Big Data-wereld, de aanpak, de mogelijkheden en de toepassingen stap voor stap uitgelegd.
Dankzij Big Data krijgen organisaties een 360-gradenbeeld van hun klanten. Zo kun je met predictive analytics trends identificeren, consumenten beter begrijpen, de prestaties van je organisatie verhogen, data-gedreven besluiten nemen en gedrag voorspellen. Hoewel het voorbeeld van de onbemande zelfrijdende auto momenteel nog toekomst is (momenteel testfase), spreekt het tot de verbeelding. Bovendien biedt Tesla tegenwoordig een auto aan die grotendeels zelfrijdend is. Hierbij speelt Big Data een sleutelrol. Deze Tesla's (en overigens ook auto's van andere merken), verzamelen data over het rijgedrag en de correcties van hun bestuurders.
Ook online retailer Etsy (een marktplaats van zelfgemaakte producten in beperkte oplagen) laat zien dat het effectief gebruikmaken van Big Data zijn vruchten afwerpt. De organisatie weet daardoor zowel verkopers als kopers een prettige gebruikerservaring te geven door het stroomlijnen van het koop- en verkoopproces. Duizenden mensen houden door als verkoper op Etsy aan de slag te gaan er een tweede inkomen of zelfs een full-time business aan over. Dit is natuurlijk niet alleen voordelig voor verkopers, maar ook voor Etsy.
Bovendien zien we anno 2016 naast Tesla en Etsy talloze voorbeelden om ons heen van organisaties die Big Data al dan niet succesvol toepassen. De hoeveelheid data neemt immers steeds meer toe in zowel gestructureerde als ongestructureerde vorm. Voor organisaties is het nu de uitdaging om deze gegevens te analyseren en vervolgens tactisch in te zetten. Big Data zijn dan ook een tamelijk complex onderwerp. Daarom geven auteurs Bert en Wiebe van der Zee in het nieuwe boek Succes met Big Data het onderwerp op een praktische manier handen en voeten. Dat maakt de informatie in het boek toegankelijk voor een breed publiek. Beginners op het Big Data gebied mogen het boek als een inleiding beschouwen. Anderzijds is het voor de experts ook praktisch heel bruikbaar.
Bert en Wiebe van der Zee spreken in hun boek Succes met Big Data over predictive methodieken. Ze leiden dit domein in samen met sleutelbegrippen als datamining. Ze worden op een begrijpelijke manier behandeld en voorzien van interessante voorbeelden. Toch schuwen de auteurs de mathematische benadering niet. Anderzijds worden ingewikkelde zaken op een eenvoudige manier weergegeven. Zo beschrijven ze algoritmes vanuit hun praktische werking. Dat maakt ook dat het boek interessant is voor verschillende doelgroepen.
Voor wie zich wil onderscheiden in de Big Data markt hebben ondergetekende, Arjan Burger, en auteur Bert van der Zee de certificeringen Big Data Foundation en Big Data Practitioner ontwikkeld. Dit boek vormt de basis voor de certificering en is hiermee onlosmakelijk verbonden.
Arjan Burger MA is CEO van Eduvision en Big Data specialist. In het dagelijks leven adviseert hij de top100 over Big Data toepassingen en architectuur.
Over Wiebe van der Zee
Over Bert van der Zee
docent Hogeschool van Amsterdam, auteur 'Succes met Big Data'