Nu we het punt van ultieme efficiëntie naderen, ontstaat een tegenbeweging. We verlangen in een wereld vol apps, augmented reality en artificial intelligence terug naar tastbare ervaringen, contact met producten die de fysieke wereld om ons heen mooier maken. Niet voor niets floreren platenwinkels: de weelde van Spotify kan niet op tegen een zichtbare lp-verzameling. Waar de Angry Birds een eenzame dood sterven, haalt het kaartspel Exploding Kittens miljoenen op bij de crowd en is in een overvolle digitale markt de vraag naar instant-camera’s à la Polaroid booming. Ondernemers kunnen vooroplopen in de groeiende vraag naar fysieke ervaringen. Dankzij 3D-printers, slimme (out-)sourcing en de democratisering van informatie over design en productie is het eenvoudiger geworden dan ooit tevoren om zelf een maker te worden. Als (digitale) dienstverlener kunnen tastbare producten je the unfair advantage geven ten opzichte van je concurrenten. Dacht je dat Google de Nest-thermostaat heeft gekocht om zijn leuke frontje? Google wil data verzamelen over ons huiselijk leven. Dichter bij huis maakt Taxi Butler een bestelknop voor hotelrecepties. Simpel, tastbaar en zo efficiënt dat ze Uber te slim af zijn.
Met het bookazine Make hoopt Sprout je te inspireren over de kansen en mogelijkheden van het tastbare. Geheel in stijl: op papier.
Remy Ludo Gieling is hoofdredacteur van Sprout, het netwerk voor innovatieve ondernemers. Hiervoor was hij actief als ondernemer in de software-ontwikkeling en werkte hij als journalist bij onder andere Sprout en RTL-Z.